آغاز ارائه سرویس "سیمرغ" با ظرفیت نیم ترافلاپس از امروز/ارتقا تا نیم پتافلاپس تا ۲ ماه آینده

رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات از افتتاح ابر رایانه سیمرغ از امروز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه خبر داد و گفت: این ابر رایانه از امروز با ظرفیت نیم ترافلاپس اقدام به ارائه سرویس‌های پردازشی برای نهادها و مراکز مختلف تحقیقاتی خواهد کرد.

دکتر وحید یزدانیان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه پروژه ابررایانه سیمرغ را از یک سال و نیم قبل آغاز کردیم، افزود: در پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ما به صورت مشترک با دانشگاه صنعتی امیرکبیر اقدام به اجرای این پروژه کردیم.

وی ادامه داد: دانشگاه صنعتی امیرکبیر از ۱۰ سال قبل تجربه موفقی در زمینه طراحی و پیاده سازی ابر رایانه را داشته است که این ابر رایانه برای پردازش‌های کمتر از “ترافلاپس” بوده است، ولی در پروژه “سیمرغ” از آنجایی که دانش فنی این طرح در دانشگاه امیرکبیر وجود داشت، از این رو این طرح را به صورت مشترک پیاده سازی کردیم.

یزدانیان، خاطر نشان کرد: برای آنکه بدانیم که چه میزان ظرفیت پردازش در کشور مورد نیاز است، جلسات مفصلی را با بخش خصوصی که نیاز به پردازش‌های ابر رایانه دارند، داشتیم و بر این اساس نیازهای پردازشی کشور را استخراج کردیم.

رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان نتایج به دست آمده از این جلسات که منجر به اجرایی شدن پروژه ابر رایانه سیمرغ شد، یادآور شد: این پروژه امروز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه افتتاح می‌شود.

جزئیات سیمرغ

یزدانیان با اشاره به جزئیات پروژه ابر رایانه “سیمرغ” گفت: ظرفیت پردازشی “سیمرغ” که امروز ۲۶ اردیبهشت ماه افتتاح می‌شود، نیم ترافلاپس است؛ ولی در بازه زمانی دو ماهه به یک پتافلاپس خواهد رسید.

وی با بیان اینکه دانش فنی و طراحی این پروژه در کشور موجود است، ادامه داد: توسعه نرم افزاری و برخی از تجهیزات آن در داخل کشور موجود بوده و بخشی از تجهیزات این پروژه از خارج از کشور تامین شده است.

رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به کاربردهای گسترده این ابر رایانه، خاطر نشان کرد: این ابر رایانه کاربردهای گسترده‌ای دارد؛ از این رو از امروز که افتتاح می‌شود، سرویس‌های پردازشی را به حوزه‌های مختلف علمی و کسانی که داده در اختیار دارند و قصد پردازش این داده‌ها را دارند، ارائه می‌کند.

وی پردازش داده‌های ترافیکی و حمل و نقل، داده‌های هواشناسی و تحلیل‌های هوش مصنوعی را از زمینه‌های خدماتی “سیمرغ” نام برد و یادآور شد: در هر حوزه‌ای که Big Data وجود داشته و نیاز به تحلیل این داده باشد، می‌توان از خدمات این ابر رایانه بهره برد.

یزدانیان، ساخت انیمیشن و پردازش تصویر را از دیگر خدمات این ابررایانه دانست و ابراز امیدواری کرد که با افتتاح این طرح، ارائه سرویس این سامانه آغاز شود و به تدریج نیز کلیه سرویس‌های این ابر رایانه زیر بار خواهد رفت و متقاضیان می‌توانند از خدمات آن استفاده کنند.

نیاز پردازشی کشور

وی با بیان اینکه تا دو ماه آینده ظرفیت پردازشی این سامانه به یک پتافلاپس خواهد رسید، گفت: البته رسیدن ظرفیت پردازشی “سیمرغ” به یک پتافلاپس عدد خوبی است، ولی این میزان ظرفیت، کل نیازهای پردازشی کشور را مرتفع نخواهد کرد.

یزدانیان تاکید کرد: نیاز پردازشی کشور حداقل 10 برابر این میزان است؛ از این رو در گام‌های بعدی باید به سمت مرتبه‌های بالاتر پردازشی  “هگزا فلاپس” حرکت کنیم که با توجه به زیر ساخت‌هایی که فراهم شد، در مدت یک تا دو سال بتوانیم به ظرفیت‌های اگزا فلاپس هم برسیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …