آغاز مرحله دوم مرمت رکیب‌خانه بعد از نوروز

مدیر گنجینه هنرهای تزیینی ایران می‌گوید:‌ بخش نخست عملیات مرمت و استحکام بخشی بخش‌هایی از عمارت رکیب‌خانه در سال گذشته انجام شد و مرحله دوم مرمت در این بنای تاریخی قرار است در بهار انجام شود.

به گزارش ایسنا، به دنبال انتشار گزارش و تصاویری از وضعیت گنجینه هنرهای تزیینی ایران در عمارت رکیب‌خانه اصفهان و بیان این مطلب که با توجه به وضعیت این موزه «به نظر می‌رسد فراموش کرده‌اند این موزه و عمارت زیبا را در ایام نوروز خانه‌تکانی کنند!»، راحله یوسفیان – مدیر موزه هنرهای تزیینی ایران – با دراختیار قرار دادن تصاویری از خانه تکانی این بنای تاریخی و موزه مهم در اصفهان به ایسنا، توضیحاتی می‌دهد.

او می‌گوید: با توجه به گذشت ۲۵ سال از تأسیس موزه هنرهای تزئینی ایران در عمارت رکیب‌خانه اصفهان و نیاز به بازسازی زیرساخت‌های سیستم الکترونیکی و مکانیکال این مجموعه تاریخی، انجام این کار در دستور اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان قرار گرفت و بازسازی سیستم الکترونیکی ساختمان موزه، همراه با سیستم برق‌رسانی و با نوسازی تابلوهای برق این مجموعه تاریخی با اعتباری بالغ بر سه میلیارد ریال انجام شد.

وی همچنین به فرسودگی سیستم موتورخانه این مجموعه تاریخی اشاره می‌کند و می‌گوید: کار بازسازی سیستم‌های مکانیکال موزه شامل نوسازی موتورخانه این مجموعه و جداسازی آن از سایر مجموعه‌های پیرامون این موزه و نصب تجهیزات جدید مانند چیلر با رعایت اصول حفاظتی از تابستان امسال آغاز و با اعتباری بالغ بر6 میلیارد ریال به پایان رسید.

او به پایان عملیات مرمت اضطراری پشت بام عملیات رکیب‌خانه توسط گروه امانی اداره میراث فرهنگی استان اصفهان در اوایل بهمن سال گذشته اشاره می‌کند و می‌افزاید: در این عملیات بندکشی آجرهای سقف، تعویض آجرهای فرسوده سقف، تزریق ملات به بخش‌های آسیب‌دیده به منظور ایزولاسیون سقف و زیرسازی و ترمیم شیرسرهای سقف و اجرای پوشش کالوانیزه به منظور ایزولاسیون شیرسرهای پشت بام موزه انجام شد.

وی با تاکید بر اقدامات انجام شده در اواخر سال گذشته، ادامه می‌دهد: با توجه به نبود زمان مناسب برای آغاز مرحله دوم مرمت‌ها در این بنای تاریخی، انجام این کار به بعد از نوروز ۱۴۰۰ موکول شد تا با تامین اعتبار مورد نیاز و تجهیز کارگاه استحکام‌بخشی دیوارها و مرمت تزیینات و استحکام بخشی دیوارها و ترک‌ها انجام شود.

مدیر گنجینه هنرها تزیینی ایران به وجود حساسیت در برخی از مکان‌های مرمتی برای انجام اقدامات استحکام‌بخشی در فصل زمستان اشاره می‌کند و می‌گوید: به همین دلیل قرار شد تا ادامه مرمت‌ها در بهار انجام شود.

یوسفیان در ادامه از بازدید فریدون اللهیاری – مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان – از عمارت رکیب‌خانه و بخش‌های مختلف موزه برای بررسی وضعیت این بنای تاریخی در یک شنبه هشتم فروردین خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: ‌در این بازدید قرار شد جلسه‌ای اضطراری برای تأمین اعتبار موزه داشته باشیم. همچنین قرار بر حضور گروه امانی در موزه هنرهای تزئینی شد تا در طول ۱۰ روزنسبت به استحکام بخشی دیوارها، رفع ترک‌ها و روغنکاری در و و پنجره‌ها اقدام شود و اعتبار مرمتی مناسبی نیز برای رکیب خانه گذاشته شود.

او با بیان این‌که پرده‌ی قرار گرفته در جلوی یکی از تالارهای عمارت در حیاط خانه به دلیل طوفان‌های شدیدی که در روزهای گذشته در اصفهان وزیده بود، پاره شده و به دلیل قرارگیری‌اش در کنار رمپ داخل حیاط امکان جدا کردن آن وجود نداشت، اضافه می‌کند: سرانجام‌  با حضور نیروهای امانی موفق به جدا کردن این پرده شدیم.

به گفته‌ی وی، خرید پرده برای این بخش از حیاط موزه به تامین اعتبار مورد نیاز آن برمی‌گردد.

او همچنین درباره‌ی اقدامات انجام شده در گنجینه هنرهای تزئینی ایران در عمارت رکیب‌خانه در طول چند سال گذشته بیان می‌کند: در دو سال گذشته و قبل از کرونا ۱۳ عنوان نمایشگاه برگزار شد که سه نمایشگاه «نوین سفال سرامیک ایران»، «نخستین نمایشگاه تخصصی زیورآلات سنتی و دست ساز» و «نمایشگاه ویژه کودکان اوتیسم و سندرم داون» با عنوان «موزه را از نگاه من ببینید» در قالب طرحی ملی تعریف و برگزار شدند.

به گفته‌ی وی،6 پایان نامه نیز با موضوعاتی مانند منسوجات دوره قاجار و انتقال مفاهیم میراث فرهنگی به کودکان با رویکرد موزه داری تألیف شدند. همچنین ۱۳ عنوان کلاس آموزش تخصصی نیز برگزار شد که چهار ویژه برنامه مخصوص افراد دارای محدودیت و ویژه معلولان نابینایان و سندرم داون و کودکان مبتلا به سرطان و اوتیسم بود.

یوسفیان به ساماندهی مخازن و آسیب‌شناسی اشیا ‌و انبارگردانی آثار موزه در طول سال گذشته نیز اشاره می‌کند و می‌گوید:‌ در همکاری که با موزه دانشگاه اصفهان و دانشگاه کاشان داشتیم، بحث تبادل اشیا بین موزه‌ها مورد بررسی قرار گرفت و تصمیم گرفته شد تا نمایشگاه‌های موقت از اشیایی که مربوط به ما بوده و به آن‌ها امانت دادیم برگزار شود.

به گفته‌ی مدیر گنجینه هنرهای تزئینی ایران؛ این موزه تا کنون به عنوان موزه برتر در رشته‌های مختلف، شش لوح تقدیر که پنج لوح آن رتبه برتر کشوری هستند، دریافت کرده است، سه رتبه برتر کشور نیز در زمینه گردآوری، آموزش کودکان و نوجوانان و تلاش برای بقا، دو رتبه سوم کشوری در زمینه‌های آموزش و معرفی گرفته است و موزه برتر برای معرفی در فضای مجازی در ایام کرونا نیز در سال ۱۳۹۸ انتخاب شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …