آغاز مطالعات آسیب های حفاری مترو به چشمه‌علی و برج طغرل

فرماندار شهرستان ری از آغاز مطالعات دقیق کارشناسی درباره وارد شدن آسیب به دو اثر باستانی چشمه علی و برج طغرل درپی حفاری های متروی تهران در خط 6 خبر داد و گفت: نتایج این مطالعات به محض تکمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

حسین توکلی کجانی در گفت و گو با ایسنا، در تشریح روند بررسی احتمال وارد شدن آسیب به دو اثر باستانی چشمه علی و برج طغرل در شهرستان ری بر اثر حفاری های مترو گفت: مطالبی که در مورد برج طغرل گفته می شود نگرانی هایی درپی داشت که میراث فرهنگی و گردشگری شهر ری به عنوان متولی امر مامور شده است تا موضوع را مورد بررسی کارشناسی قرار دهد.

وی افزود: به میراث فرهنگی شهرستان ری ابلاغ شده است تا آخرین وضعیت برج طغرل بررسی و کارشناسی شود و اعلام کنند نتیجه بررسی ها به شکلی که گفته می شود مورد تایید است یا خیر؟ اما تا این لحظه مباحثی درباره انحراف برج و یا آسیب آن درپی حفاری های مترو مورد تایید نیست و باید منتظر نتیجه بررسی ها باشیم که در آن موقع نظر نهایی میراث فرهنگی اطلاع رسانی خواهد کرد.

توکلی ادامه داد: مرمت و ایمن سازی برج طغرل در برابر آسیب ها در دستور کار قرار گرفته است.

فرماندار شهرستان ری درباره چشمه علی نیز تاکید کرد: چند سالی موضوع تاثیر حفاری های مترو بر این اثر باستانی مطرح می شود و هر بار از سوی مترو تکذیب شده است. بر همین اساس بر روی این اثر نیز مطالعات کارشناسی آغاز شده و نتایج این بررسی نیز اعلام خواهد شد.

به گزارش ایسنا، پیشتر فرهاد افشار، شهردار منطقه ۲۰ با اشاره به اتمام ساخت تونل متروی خط ۶ در نزدیکی آثار تاریخی مانند چشمه علی و برج طغرل گفته بود: چشمه‌علی به حالت قبلی خود بر می گردد و برج طغرل نیز با اصلاحیه انجام شده در مسیر حفاری و تغییر این مسیر از تخریب مصون می‌ماند.

وی افزود: با توجه به تخریب‌های احتمالی دستگاه TBM و ارتعاشات حرکتی مترو روی آثار تاریخی، کارشناسان میراث فرهنگی اصلاحیه ای را در مسیر حفاری تعریف کردند که باعث می‌شود مسیر حفاری به جای خیابان ابن بابویه که در فاصله ۱۶۰ متری خط مترو قرار دارد، در خیابان شهید غیوری در فاصله ۴۴۰ متری مترو شکل بگیرد  تا با این کار فاصله ایمن با آثار تاریخی مانند برج طغرل رعایت شود و این آثار از تخریب مصون بمانند.
انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …