آمادگی برای بومی‌سازی ۲ طرح استراتژیک صنعت فولاد با دانش فنی جهاد دانشگاهی

نشست مشترک چندجانبه بین جهاددانشگاهی، ایمیدرو، وزارت نفت و شرکت‌های تولید فولاد برگزار و در آن بر بومی‌سازی دو طرح مهم فولادی شامل «ماشین ریخته‌گری» و «فولاد کرایوژنیک» در کشور تاکید شد.

به گزارش ایسنا، در این نشست مشترک که عصر امروز (۳ اردیبهشت) با حضور دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی و دکتر خداداد غریب‌پور رییس هیات‌عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در ساختمان این سازمان برگزار شد، دوطرف درباره‌ی زمینه‌ی بومی‌سازی خطوط ریخته‌گری پیوسته‌ی فولادسازی، ابلاغ موافقت‌نامه‌ی همکاری تولید فولادهای کرایوژنیک و جمع‌آوری و تمیزسازی گازهای سالن‌های ذوب مجتمع فولاد مبارکه به بحث و تبادل نظر نشستند.

تعدادی از مدیران واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی و مسوولان وزارت نفت، شرکت فولاد مبارکه، شرکت فولاد خوزستان، شرکت فولاد اکسین خوزستان و شرکت اسفراین به‌صورت برخط (آنلاین) در این نشست حضور داشتند.

بومی‌سازی ساخت فولاد کرایوژنیک با همکاری ۴ مجموعه‌ی مهم کشور

حمید رضا طیبی رییس جهاددانشگاهی در این نشست با اشاره به اعلام آمادگی این نهاد برای طرح ساخت فولاد کرایوژنیک، گفت: در این طرح، همکاری مناسبی بین ایمیدرو، مبارکه، اکسین و جهاددانشگاهی ایجاد شده و توانمندی اجرای موفق این طرح برای بومی‌سازی در 4 مجموعه‌ی یاد شده وجود دارد.

وی افزود: شرکت‌های ایرانی در زمینه‌ی نیروی انسانی و امکانات و تجهیزات با شرکت‌های اروپایی و چینی برابری می‌کنند و می‌توانند با سازمان‌دهی و اشتراک‌گذاری توانمندی‌های خود به توسعه دست یابند.

ابلاغ بومی‌سازی 2 طرح فولادی استراتژیک

رییس هیات عامل ایمیدرو نیز در این نشست از ابلاغ بومی‌سازی 2 طرح فولادی  شامل «ماشین ریخته‌گری» و «فولاد کرایوژنیک» در کشور خبر داد.

خداداد غریب‌پور اظهار کرد: با توجه به تولید فولاد کرایوژنیک به‌عنوان یکی از اولویت‌های کشور، ماه گذشته تفاهم‌نامه‌ی بسیار مهمی با جهاددانشگاهی و شرکت‌های فولاد مبارکه و فولاد اکسین برای بومی‌سازی فناوری این نوع فولاد امضا کردیم که از حمایت این شرکت‌ها تشکر می‌کنیم.

وی ادامه داد: امروز برای اجرای طرح مذکور با حضور شرکت‌های فولاد مبارکه و اکسین، برنامه‌ی زمان‌بندی تعیین شد تا قرارداد آن احصا شود. دکتر طیبی رییس جهاددانشگاهی نیز از 28 اسفند، پیگیر این موضوع بوده و امیدواریم این جدیت به نتایج درخشانی برای صنایع نفت، فولاد و جهاددانشگاهی منتهی شود. 

رییس هیات‌عامل ایمیدرو با اشاره به این‌که از مهر سال گذشته، موضوع بومی‌سازی ماشین ریخته‌گری صنعت فولاد را با جهاددانشگاهی و واحد صنعتی شریف آغاز کردیم، گفت: با اراده و سازمان‌دهی ایجاد شده بین ایمیدرو، جهاددانشگاهی، فولاد مبارکه و فولاد اکسین و نیز توان متخصصان داخلی، می‌توانیم صاحب دانش ریخته‌گری شویم.

وی ادامه داد: در این طرح، ایمیدرو ناظر، جهاددانشگاهی «مسوول تولید دانش فنی»، شرکت‌های پیمان‌کاری پایا و ام.ام.تی.ای «مسوول طراحی مهندسی» و شرکت‌های فولادساز، تامین‌کننده‌ی مالی و فنی خواهند بود.

تاکید بر اجرای طرح غبارگیر فولاد مبارکه

غریب‌پور در این نشست، خواستار جدیت در اجرای طرح زیست‌محیطی غبارگیر فولاد مبارکه شد و گفت: اثرات زیست‌محیطی این طرح مهم است و با اجرای موفق در فولاد مبارکه، این طرح قابل تعمیم به سایر فولادسازی‌ها خواهد بود.

وی ادامه داد: شرکت فولاد مبارکه در بازیابی آب، جزو برترین‌های کشور است و به اذعان وزیر نیرو، تکنولوژی در این شرکت منحصربه‌فرد است.

فولاد کرایوژنیک برای توسعه‌ی زیرساخت های صنعت گاز

در ادامه، علی کلاکی نماینده‌ی شرکت مهندسی و توسعه‌ی نفت با اشاره به کاربرد فولاد کرایوژنیک گفت: لوله‌های فولاد کرایوژنیک در توسعه‌ی زیرساخت‌های صنعت گاز قابل استفاده است و با توجه به نداشتن صنعت تولید آن و مشکلات تحریم، ساخت این نوع فولاد در کشور ضروری است.

وی ادامه داد: تا سال 2019، حدود 6 میلیارد دلار گردش مالی ناشی از تولید فولاد کرایوژنیک در دنیا حاصل شده و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2024 این رقم به 8 میلیارد دلار برسد.

توجیه اقتصادی تولید فولاد کرایوژنیک
 
امین ابراهیمی مدیرعامل شرکت فولاد اکسین نیز در این نشست با اشاره به بومی‌سازی ورق‌های فولادی قابل استفاده در خط لوله‌ی نفت گفت: در بخش نورد، تجربه‌ی مناسبی در بومی‌سازی داریم.

وی افزود: در تولید کرایوژنیک، مهم‌ترین موضوع، تامین اسلب مورد نیاز است و در این موضوع، آماده‌ی همکاری هستیم. کل صادرات فولاد ما 4 میلیارد دلار است که تولید این محصول توجیه اقتصادی دارد.

توانایی تامین اسلب مورد نیاز

هم‌چنبن کیومرث میرزایی مدیر عامل مجتمع صنعتی اسفراین گفت: این شرکت توان تولید اسلب 50 تنی دارد و می‌توانیم نیاز شرکت فولاد اکسین را برای تولید فولاد کرایوژنیک تامین کنیم.

توانایی داشتن دانش ریخته‌گری

مهران خرم‌نیا معاون برنامه‌ریزی و توسعه‌ی فولاد خوزستان نیز در این نشست با بیان این‌که بحث بومی‌سازی ریخته‌گری سال گذشته مطرح شد، گفت: با توجه به تجربه‌ی بومی‌سازی تجهیزات و قطعات و هم‌چنین دانش پرد، نیاز به تاسیس یک شرکت مهندسی برای اجرای این طرح داریم.

وی ادامه داد: برخی سازندگان در زمینه‌ی ریخته‌گری، اقداماتی انجام داده‌اند که بیشتر به‌صورت مونتاژ بوده است؛ اما با همکاری جهاددانشگاهی، پیمانکاران و فولادسازان، می‌توانیم صاحب دانش ریخته‌گری شویم.

وجود 70 درصد دانش ریخته‌گری

در پایان، سید مهدی نقوی معاون تکنولوژی و فناوری شرکت فولاد مبارکه نیز در این نشست گفت: برآوردها نشان می‌دهد که 70 درصد دانش ساخت ماشین ریخته‌گری را داریم و می‌توانیم با استفاده از ظرفیت‌های موجود، این صنعت را به‌طور کامل بومی‌سازی کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …