آیا دورکاری باعث افزایش آلایندگی می شود؟

تحلیلگران آژانس بین المللی انرژی (IEA) می گویند دورکاری از خانه که در پی شیوع ویروس کرونا متداول شده، ممکن است آن طور که همه تصور می کنند برای محیط زیست خوب نباشد.

به گزارش ایسنا، بر مبنای مطالعاتی که درباره مدل مصرف انرژی توسط تحلیلگران آژانس بین المللی انرژی انجام شده است، اگرچه کار در خانه باعث کاهش آلایندگیهای مربوط به رفت و آمد می شود اما در واقع باعث انتشار آلایندگیهای بیشتری نسبت به کار در اداره می شود، زیرا مصرف انرژی مسکونی افزایش پیدا می کند.

نویسندگان این گزارش به بررسی بازار کار و ترندهای رفت و آمد شهری در سراسر جهان پرداخته اند و بر مبنای این آمار، پیش بینی کرده اند اگر هر کسی که بتواند از خانه به دورکاری بپردازد، در هفته یک روز دورکار باشد، تقاضا برای نفت از سوی بخش حمل و نقل یک درصد و انتشار دی اکسید کربن ۲۴ میلیون تن در سال کاهش پیدا می کند. این میزان تنها برای یک روز دورکاری است و اگر دورکاری پنج روز در هفته حساب شود، میزان کاهش آلایندگی مذکور هم به همین نسبت افزایش پیدا خواهد کرد.

اما این مسئله دنیا را در مسیر رسیدن به اهداف جوی بلندپروازانه اش قرار نمی دهد. تحلیل انجام گرفته نشان می دهد اگر مسیر خانه تا محل کار افراد بیشتر از شش کیلومتر باشد، با ماندن در خانه و دورکاری به جای استفاده از خودروی شخصی برای رفتن به سرکار، احتمالا انتشار دی اکسید کربن را کاهش می دهند اما کسانی که پیاده یا با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی به محل کار می روند با ماندن در خانه و مصرف انرژی مسکونی در واقع انتشار دی اکسید کربن را افزایش می دهند.

آمار مربوط به قرنطینه نشان داد که مصرف انرژی خانواده ها با دورکار شدن اعضای آنها افزایش پیدا کرد. به گفته تحلیلگران آژانس بین المللی انرژی، آمار مربوط به آمریکا و انگلیس نشان داد که مصرف انرژی در طول قرنطینه در برخی از نقاط آمریکا ۲۰ تا ۳۰ درصد و در انگلیس در نخستین روزهای قرنطینه ۱۵ درصد افزایش پیدا کرد. پیش از قرنطینه مردم تنها چند ساعت در روز در خانه بودند اما در دوران قرنطینه همه ساعات روز را در خانه سپری می کردند و در نتیجه مصرف برق مسکونی افزایش یافت اما مصرف کلی برق حدود ۲۰ درصد کاهش پیدا کرد.

البته باید مسائلی مانند استفاده از تهویه هوا در نقاط گرمتر جهان و گرمایش در نقاط سردتر را مد نظر قرار داد اما انرژی که برای گرمایش ساختمان یک اداره مصرف می شود، در صورت دورکاری اعضای آن به کلی حذف می شود. البته صورتحساب انرژی این افراد افزایش پیدا می کند اما برای کره زمین بهتر خواهد بود زیرا رفت و آمد حذف می شود.

البته تحلیلهای مذکور فرضی است اما الگوهای کار در حال تغییر هستند و این تغییرات بلندمدت خواهند بود.

شماری از غولهای فناوری گزینه دورکاری را به کارمندانشان عرضه کرده اند و شرکتهای بیشتری این رویکرد را دنبال می کنند. این مسئله ترافیک را کمتر خواهند کرد و قطعا مصرف انرژی مسکونی افزایش پیدا می کند اما مصرف انرژی محیط کار کمتر خواهد شد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، این مسئله الگوهای حمل و نقل را تغییر خواهد کرد و بنابراین تقاضا براس سوخت تغییر می کند و تغییراتی در آلایندگی صورت خواهد گرفت که احتملا مثبت خواهند بود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …