اجرای طرح های دانش بنیان برای کاهش واردات نهاده‌های کشاورزی و دامی

در کشور ما، سالانه میلیاردها دلار برای واردات نهاده‌های کشاورزی و دامی هزینه می‌شود ولی می‌توان با اجرای طرح‌های دانش‌بنیان این هزینه‌ها را کاهش داد.

به گزارش ایسنا، در ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پروژه‌های مرتبط با نهال‌های باغبانی، دام و طیور، کودهای زیستی و آفت‌کش‌ها، زیست‌دریا و آبزیان، واکسن و بهداشت حوزه دام و طیور مورد حمایت قرار می‌گیرد. در هر یک از این حوزه‌ها پروژه‌هایی به ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارسال می‌شود که بعد از بررسی‌ها و تائید، مورد حمایت قرار می‌گیرند تا به محصول تبدیل شوند.

طرح‌های اولویت‌دار امنیت غذایی ستاد توسعه زیست‌فناوری در چند بخش تامین مواد اولیه دارویی و واکسن و انواع کیت‌های تشخیصی خلاصه می‌شوند و تاکنون طرح‌های زیادی در این حوزه‌ها به ستاد آمده و مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت برخی از آنها به محصول تبدیل شده‌اند.

تامین خوراک دام نیز یکی از اولویت‌های ستاد توسعه زیست‌فناوری است. جهاد کشاورزی از ستاد درخواست کرده است تا به این حوزه ورود شود و از شرکت‌های فعال حوزه خوراک دام حمایت‌های مادی و معنوی به عمل آید.

در این حوزه شرکت‌هایی هستند که می‌توانند ۱۰۰ میلیون دلار از واردات کودهای شیمیایی به کشور جلوگیری کنند.

از این رو معاونت علمی در صدد این برآمد تا از شرکت‌های این حوزه حمایت کند. کشور ما سالانه ۴.۳ میلیارد دلار برای واردات انواع خوراک دام و طیور هزینه می‌کند که بخش عمده آن شامل بیش از دو میلیارد دلار واردات ۹ میلیون تن ذرت، ۷۰۰ میلیون دلار انواع کنجاله و ۶۰۰ میلیون دلار جوی دامی است.

اگر ۱۰ درصد این میزان را بتوان با اجرای این طرح‌های دانش‌‎بنیان جایگزین خوراک دام تامین کرد، می‌توان انتظار داشت که واردات بخشی از نهاده‌های دامی در سال اول به ارزش حداقل ۳۰۰ میلیون دلار کاهش یابد و این شروعی برای پوشش بخش عمده این محصولات و تولید آن خواهد شد. در بخش کودها نیز پروژه‌هایی به ستاد توسعه زیست فناوری آمده‌اند و در حال اجرا هستند.

به گزارش روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بخش عمده ای از کودهای شیمیایی فسفاته و پتاسه مورد استفاده در کشور وارداتی است. واردات این کودها سالانه بیش از ۲۰۰ میلیون دلار برای کشور هزینه دارد. این در حالی است کودهای زیستی به طور میانگین می‌توانند جایگزین ۳۰ تا ۵۰ درصد مصرف کودهای شیمیایی شوند. اگر بتوانیم کودهای زیستی را جایگزین کودهای شیمیایی کنیم، سود زیادی عاید کشور می‌شود و محیط زیست نیز کمتر آسیب می‌بیند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …