ادامه بحران صف‌های طولانی بنزین در ونزوئلا

یک هفته پس از راه‌اندازی سیستم نرخ دوگانه که با هدف کاهش کمبود شدید بنزین از سوی دولت ونزوئلا صورت گرفت، صدها ونزوئلایی همچنان برای پر کردن باک خودرویشان در صفهای کیلومتری منتظر می‌مانند.

به گزارش ایسنا، نیکلاس مادورو، رییس جمهور ونزوئلا در ۳۰ مه سیستم جدیدی را اعلام کرد که بر اساس آن خودروسواران می‌توانند حداکثر ۱۲۰ لیتر بنزین به قیمت یارانه‌ای ۵۰۰۰ بولیوار معادل ۲.۵ سنت آمریکا به ازای هر لیتر خریداری کنند اما ۲۰۰ جایگاه هم بنزین را به قیمت بالاتری عرضه می‌کنند.

این تغییرات به چند دهه بنزین یارانه‌ای تقریبا مجانی در ونزوئلا که صاحب بزرگترین ذخایر نفت جهان است و بنزین مجانی به نوعی یک حق طبیعی در این کشور قلمداد می‌شود، پایان داد. سیستم جدید فروش بنزین که از اول ژوئن به اجرا درآمد، باعث هرج و مرج و سردرگمی در جایگاههای سوخت سراسر این کشور شد.

در حالی که افراد دارای تمکن مالی می‌توانند با قیمت بالاتر بنزین را خریداری کرده و کمتر در صف بمانند اما کسانی که به دنبال خرید بنزین یارانه‌ای هستند، هیچ چاره‌ای برای منتظر ماندن به مدت نامعلوم ندارند.

کمبود سوخت سالهاست که ونزوئلا را درگیر کرده است. اقتصاد این کشور به دلیل سقوط قیمت نفت که صادرات اصلی این کشور است، دچار بحران شده است. اما کمبود بنزین امسال به دلیل فلج شدن فعالیت شبکه پالایش نفت این کشور به ظرفیت ۱.۳ میلیون بشکه در روز و همچنین تحت تاثیر تحریمهای آمریکا برای سرنگونی دولت نیکلاس مادورو تشدید شد.

مادورو سیستم جدید فروش بنزین را پس از دریافت پنج محموله بنزین ایران راه اندازی کرد اما دولت ونزوئلا درباره جزییات مربوط به میزان بنزینی که دریافت کرده، اطلاعاتی منتشر نکرده است.

بر اساس گزارش رویترز، افزایش قیمت بنزین در ونزوئلا از نظر سیاسی همواره موضوع حساسی بود و تلاشهای قبلی برای کاهش یارانه و اجرای اصلاحات قیمت بنزین در سال ۱۹۸۹ به اعتراضات خشونت آمیزی منجر شده بود اما این بار هیچ نشانه‌ای از ناآرامی مشاهده نشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …