ارتباط فشار خون بالا و اختلالات خواب

نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد در مجموع کیفیت خواب و فشار خون بالا به شدت تحت تاثیر سبک زندگی است و افراد مبتلا به فشار خون بالا احتمالا اختلالات خواب دارند.

به گزارش ایسنا، خواب یک فرآیند مهم فیزیولوژیک است که اثرات عمیقی بر سلامت روحی و جسمی افراد می‌گذارد. اختلال خواب شرایطی است که منجر به تغییر در نحوه خواب می‌شود. یک اختلال خواب می‌تواند بر سلامت، ایمنی و کیفیت زندگی تاثیر بگذارد. کمبود خواب می‌تواند بر توانایی شما در رانندگی ایمن و افزایش سایر مشکلات سلامتی نظیر فشار خون تاثیر بگذارد. محققان در پژوهشی با عنوان” ارتباط بین کیفیت زندگی و اختلالات خواب در بیماران مبتلا به فشار خون” این موضوع را بررسی کرده‌اند.

در این پژوهش که توسط مجتبی آروین، کارشناس ارشد مشاوره دانشگاه آزاد قوچان، هادی رسولی، کارشناس ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد، روح‌الله عاشوری، دانشجوی کارشناس ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه فردوسی مشهد و زیبا صفرزاده، کارشناس ارشد دانشگاه آزاد شیراز انجام شده، آمده است:« در بیماران دارای فشار خون بالا، شیوع اختلالات خواب بالاتر از آن است که در بین جمعیت عمومی یافت می‌شود. کیفیت خواب و فشار خون بالا به شدت تحت تاثیر سبک زندگی است و افراد مبتلا به فشار خون بالا احتمالا اختلالات خواب دارند.»

بر اساس آن چه در این مقاله آمده است، روش این پژوهش توصیفی – تحلیلی بررسی کیفیت زندگی بیماران مبتلا به فشار خون اساسی است. جامعه آماری این پژوهش، شامل تمامی بیماران مبتلا به فشار خون ساکن شهر مشهد بوده است. به منظور انجام پژوهش، تعداد 125 نفر بیمار مبتلا به فشار خون اساسی، مراجعه‌کننده به کلینیک‌های تخصصی و مطب‌های پزشکان متخصص در این زمینه با روش نمونه‌گیری غیر تصادفی و در دسترس انتخاب شدند.

شرکت‌کنندگان از طریق ابزار سنجش تحقیق شامل پرسشنامه کیفیت خواب پترزبورگ و پرسشنامه کیفیت زندگی 36 سوالی ارزیابی شدند. سپس ارتباط داده‌ها با استفاده از همبستگی پیرسون مورد آزمون قرار گرفت.

در این مقاله بیان شده است:« در این پژوهش 80 نفر زن و 45 نفر مرد با دامنه سنی 35 تا 65 سال شرکت کرده که از میان آن‌ها تعداد 19 نفر دارای مدرک ابتدایی، 29 نفر دارای سیکل، 72 نفر دارای مدرک دیپلم و پنج نفر دارای مدرک کارشناسی بودند.»

نویسندگان این مقاله می‌گویند:« یافته‌های این تحقیق نشان داد فشار خون بالا در افراد مبتلا در حیطه‌های جسمانی، روانی، محیطی و اجتماعی به طور کلی باعث کاهش و نزول کیفیت زندگی می‌شود. مردان کیفیت خواب پایین‌تری نسبت به زنان داشتند. همچنین افراد متاهل به دلیل داشتن مسئولیت بیشتر در زندگی، بیشتر از سایرین به اختلال خواب مبتلا هستند.»

در بخش دیگری از این پژوهش آمده است:« می‌توان نتیجه گرفت که وضعیت اقتصادی تاثیر به سزایی در سطح کیفیت خواب افراد مبتلا به فشار خون دارد، به طوری که هر چه شاخص رفاه در زندگی آن‌ها بیشتر باشد، کیفیت خواب بالاتری دارند. با توجه به یافته‌های پژوهش وضعیت اقتصادی و اجتماعی تاثیر بیشتری بر میزان کیفیت خواب افراد مبتلا به فشار خون داشتند.»

این مقاله در اولین ویژه‌نامه شصت‌ودومین سال مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد منتشر شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …