از بیکاری ۸۸هزار نفر در سال کرونا تا خبر اشتغال ۶هزار نفر در دهه فجر

درحالی که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آمار داده تا آذر ۹۹ حدود ۸۸ هزار و ۵۰۰ نفر رسما در گردشگری بیکار و بسیاری از هتل‌ها و آژانس‌های مسافرتی تعطیل شده‌اند، معاون توسعه مدیریت این وزارتخانه می‌گوید در دهه فجر از ۴۴۹ پروژه گردشگری با ۴۸هزار و ۵۱۰میلیارد ریال سرمایه بهره‌برداری می‌شود که برای ۶۶۲۲ نفر شغل ایجاد می‌کند.

به‌گزارش ایسنا به نقل از وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، محمد خیاطیان با اشاره به نامگذاری امسال‌ از سوی مقام معظم رهبری به‌سال جهش تولید، بیان کرد: باتوجه به این‌که یکی از سیاست‌های محوری دولت تدبیر و امید ایجاد اشتغال پایدار است، این وزارت براساس رسالت‌ها و مأموریت‌های محوله نسبت به تدوین برنامه‌های اشتغال در حوزه‌های تخصصی خود اقدام کرده و توانسته موفقیت‌های بزرگی نیز در این حوزه کسب کند.

او درباره پرداخت تسهیلات در دولت دوازدهم به سرمایه‌گذاران، علاقه‌مندان و فعالان این حوزه، اظهار کرد: براساس اذن مقام معظم رهبری برای برداشت ۵,۱ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی به‌منظور ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری، وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گام‌های مهمی برای جذب این منابع برداشته است.

معاون توسعه مدیریت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: در حوزه اشتغال روستایی، بیش از ۱۶ هزار طرح و پروژه گردشگری و صنایع‌دستی با تسهیلاتی بالغ‌بر ۱۰ هزار میلیارد ریال در حال اجرا است که این طرح‌ها برای نزدیک به ۲۹ هزار نفر شغل مستقیم ایجاد کرده است. این اقدام پایداری جمعیت در مناطق روستایی و مرزی، مهاجرت معکوس، توسعه مناطق روستایی و کمتر برخوردار را در پی داشته است.

او گفت: ۱۲ هزار میلیارد ریال از محل منابع صندوق توسعه ملی برای اجرای ۱۴۶ پروژه، یک هزار و ۳۱۵ میلیارد ریال از محل منابع اشتغال فراگیر برای اجرای ۴۲۶ پروژه، ۲هزار و ۷۴۲میلیارد ریال از محل منابع رونق تولید برای اجرای ۱۱۴ پروژه و بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال یارانه سود تسهیلات بانکی ازجمله مواردی است که در راستای حمایت از  سرمایه‌گذاران صنعت گردشگری در دولت دوازدهم پرداخت شده است.

خیاطیان با بیان این‌که در راستای حمایت از سرمایه‌گذاران بخش گردشگری در سال ۹۹ مبلغ ۴ هزار میلیارد ریال تسهیلات از منابع صندوق توسعه ملی تأمین اعتبار شده است، افزود: تا کنون ۱۷۳ طرح برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند.

او ادامه داد: در راستای حمایت از تولید و ایجاد اشتغال براساس ظرفیت‌ها و تبصره‌های قانون بودجه سال‌ ۹۷، مساعدت‌های لازم انجام شده و در این راستا مبلغ ۱۳۴ میلیارد ریال به‌عنوان کمک‌های فنی و اعتباری بلاعوض برای حمایت از بخش‌های میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی که ماهیت تسهیلات‌پذیری نداشته و سیستم بانکی حاضر به پرداخت تسهیلات به این طرح نبوده‌اند برای ایجاد یا تثبیت اشتغال مساعدت شده و با این اقدام برای بیش از ۲۸۰۰ نفر شغل ایجاد شده است.

معاون توسعه مدیریت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با تأکید بر تداوم فعالیت‌ها و حمایت‌ها در راستای توسعه گردشگری کشور به پروژه‌های در حال ساخت اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در سطح کشور ۲‌هزار و ۵۲۷ پروژه انواع تأسیسات گردشگری توسط بخش خصوصی در حال اجراست که ۲۱۲ پروژه دارای پیشرفت فیزیکی بالای ۹۰ درصد دارند که براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده پیش‌بینی می‌شود تا پایان دولت تدبیر و امید به بهره‌برداری برسند.

او درباره پروژه‌ها و طرح‌های در دست اقدام، اظهار کرد: برای رفع مشکلات سرمایه‌گذاران که عمدتا ناشی از افزایش قیمت‌هاست، اقدامات حمایتی همچون پیگیری از هیأت دولت برای پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش از منابع صندوق توسعه ملی به پروژه‌های بخش گردشگری، پرداخت تسهیلات متمم تکمیلی و افزایش طول دوران مشارکت و همچنین تنفس و فروش اقساطی تسهیلات بخش گردشگری در دستور کار وزارتخانه قرار دارد.

خیاطیان گفت: براساس بررسی‌های انجام‌شده و پیش‌بینی کارشناسان مطالعات اقتصادی به‌نظر می‌رسد در دوران پساکرونا تقاضای زیادی برای افزایش سفر و توسعه این بخش را شاهد باشیم و بخش گردشگری نسبت به سایر بخش‌های اقتصادی از روند روبه رشد بیشتری برخوردار شود که لازم است برنامه‌ریزی‌های لازم از هم‌اکنون انجام شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …