از مقابله با بیابان زایی تا تعدیل آب و هوا

ایسنا/بوشهر سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دشتستان از افتتاح و بهره برداری ۱۷ پروژه منابع طبیعی در شهرستان دشتستان همزمان با هفته دولت خبر داد.

رضا نیکنام با اشاره به جزئیات پروژه های هفته دولت عنوان کرد: در بخش آبخیزداری ۸ پروژه شامل ۱۶ بند سنگی ملاتی، ۱ مورد سازه خاکی و ۳۸ سازه خشکه چین با اعتباری بالغ بر ۸۹ هزار میلیون ریال ( ۸۹.۷۱۸ میلیون ریال) در ۵ بخش شبانکاره، مرکزی، سعدآباد، ارم و بوشکان بوده است.

وی افزود: در بخش جنگل سه پروژه نهالکاری به مساحت مجموعاً ۲۳۰ هکتار و اعتبار ۴۴۳۰ میلیون ریال در بخش بوشکان داشته ایم.

این مسئول خاطرنشان کرد: در بخش مرتع نیز سه پروژه احداث هلالی آبگیر به مساحت مجموعاً ۶۳۰    هکتار و اعتبار ۴۰۵۹ میلیون ریال در بخش بوشکان افتتاح شده است.

سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری دشتستان یادآور شد: در بخش حفاظت و حمایت ۳۸ آبگرمکن خورشیدی در قالب دو پروژه با مجموع اعتبار ۱۴۰۵ میلیون ریال در دو بخش ارم و بخش شبانکاره نصب شده است. 

نیکنام افزود: از جمله اهداف اجرای پروژه های آبخیزداری در این حوزه مهار آبهای سطحی، کنترل، پخش و بهره برداری از سیلاب، تغذیه سفره های آب زیرزمینی و جلوگیری از فرسایش و کنترل رسوب بوده است.

وی اظهار کرد: هدف از پروژه جایگزینی سوخت های مناسب، جلوگیری از بوته کنی و قطع درختان، مقابله با بیابان زایی، جایگزینی سوخت مناسب و نشر فرهنگ استفاده صحیح از طبیعت است. 

به گفته این مسئول پروژه هلالی آبگیر با هدف کنترل روانآب، افزایش پوشش گیاهی، بسترسازی جهت بذرکاری و بوته کاری و جلوگیری از فرسایش اجرا شده است.

سرپرست منابع طبیعی دشتستان یادآور شد: پروژه های جنگلکاری نیز در راستای اهدافی چون جلوگیری از فرسایش خاک، توسعه فضای سبز، افزایش تولید علوفه، تعدیل آب و هوا، ایجاد اشتغال، جلوگیری از کوچ و ایجاد تفرجگاه تعریف و اجرا شده اند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …