استفاده از داروی سرطان برای بیماری‌های التهابی

دانشمندان با اصلاح و تغییر یکی از داروهای اصلی که برای معالجه سرطان طراحی شده است، روش جدید بالقوه‌ای برای درمان بیماری‌های التهابی پیدا کرده‌اند.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، التهاب چیزی است که در بیماری‌های مختلف مانند ورم مفاصل و آرتروز، بیماری کبد، انواع سرطان و بسیاری از بیماری‌های دیگر رخ می‌دهد و تمرکز اصلی تحقیقات پزشکی زیادی است.

اکنون یک مطالعه جدید که در مرکز سرطان “پیتر مک” در استرالیا انجام شده است، مسیر جدیدی را برای درمان آن فراهم کرده است که نشان می‌دهد از داروهای در حال توسعه برای درمان سرطان می‌توان برای خنثی کردن التهاب به شیوه‌ای قدرتمند استفاده کرد.

محققان مرکز تحقیقات سرطان “پیتر مک” در حال کار برای بهبود یک کلاس از داروهای ضد سرطانی بودند که سلول‌های بیش فعال را در سرطان و بیماری‌های خود ایمنی هدف قرار می‌دهند، در نتیجه سیستم ایمنی بدن به اشتباه به بدن حمله می‌کند و موجب ایجاد التهاب می‌شود. این تیم در حال بررسی طبقه‌ای از داروها بودند که خانواده‌ای از پروتئین‌ها موسوم به “Bromodomain” و “Extra-Terminal” یا “BET” که مورد هدف سرطان قرار می‌گیرند، می بندند. داروهایی که این پروتئین‌ها را مهار می‌کنند، در تعدادی از آزمایشات در سراسر جهان در مقابله با انواع سرطان آزمایش می‌شوند و با مسدود کردن دو سایت در پروتئین های BET، آنها را بی‌فایده می‌کنند و به نوبه خود سلول‌های سرطانی را نیز نابود می‌کنند.

با این وجود یکی از اشکالات این روش این است که سلول‌های سالم نیز به پروتئین BET نیاز دارند و در نتیجه برخی از عوارض جانبی ناخواسته به وجود می‌آیند. محققان برای محدود کردن این عوارض جانبی، در حال تکامل در طراحی داروها به روشی بودند که امیدوار بودند مزایای ضد سرطانی آن را حفظ کند، اما سلول‌های سالم را دست نخورده بگذارد.

تلاش محققان منجر به این شد که نسخه‌های اصلاح شده‌ای را مهندسی کنند که فقط یکی از سایت‌های BET را مسدود کند. اما این کار در فرآیند آزمایش و خطا منجر به یک کشف غیرمنتظره شد.

محققان دریافتند که این داروی اصلاح شده تمام پتانسیل ضد سرطان خود را از دست داده اما در عوض مهارت‌های جدیدی را به عنوان یک سرکوبگر قدرتمند عملکرد سلول‌های ایمنی بدن به دست آورده است.

دکتر “عمر گیلان”(Omer Gilan) می‌گوید: هنگامی که این دارو به موش‌های با شرایط التهابی داده شد که شرایط بیماری‌های ایمنی بدن انسان از جمله آرتروز، پسوریازیس و بیماری کبد را تقلید می‌کردند، موفق شد عملکرد سیستم ایمنی بدن را به شکلی قوی و خاص سرکوب کند.

این دارو به خوبی روی موشها جواب داد و در نتیجه بیماری‌های التهابی آنها بسیار بهبود یافت.

محققان به واسطه عملکرد جدید این دارو، بینش تازه‌ای درباره نحوه عملکرد پروتئین‌های BET و اینکه چگونه می‌تواند به گزینه‌های کاملاً جدید برای طیف وسیعی از درمان‌ها برای بیماری‌های التهابی منجر شود، پیدا کرده‌اند و هیجان زده شده‌اند. اگرچه آنها می‌دانند که با آزمایش این دارو روی انسان هنوز راه زیادی دارند.

“مارک داوسن” نویسنده ارشد این مطالعه توضیح می‌دهد: نتیجه بسیار عالی دیگر این مطالعه این است که ما در نهایت به حل یک رمز و راز بیولوژیکی رسیده‌ایم که چرا این پروتئین‌های BET دارای دو ناحیه تقریباً یکسان هستند که در طول تکامل آنها حفظ شده است. نکته مهم این است که با دریافتن اینکه هر ناحیه یک نقش کاملاً مجزا و غیر زائد دارد، ما رویکرد کاملاً جدیدی را برای مقابله با بیماری‌هایی مانند سرطان و التهاب کشف کرده‌ایم.

این تحقیق در مجله Science منتشر شده است.
انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …