افزایش تولید نفت اوپک پلاس سرعت می‌گیرد

آژانس بین المللی انرژی (IEA) در گزارشی پیش بینی کرد با کاهش سریع سطح ذخایر جهانی نفت، تولیدکنندگان اوپک پلاس محدودیت عرضه شان را به میزان بیشتری تسهیل خواهند کرد.

به گزارش ایسنا، آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد اگرچه روند بازیابی تعادل بازار نفت در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ همچنان شکننده به نظر می رسد اما انتظار می رود سطح ذخایر جهانی نفت در نیمه دوم سال با رشد تقاضا، به سرعت کاهش پیدا کند و زمینه را برای تسهیل محدودیت عرضه اوپک پلاس فراهم کند حتی اگر قیمتهای بالاتر تولیدکنندگان خارج از این گروه را به افزایش تولید ترغیب کند.

این آژانس در گزارش بازار نفت برای فوریه پیش بینی کرد که تقاضای جهانی برای نفت امسال ۵.۴ میلیون بشکه در روز در مقایسه با سال ۲۰۲۰ رشد خواهد کرد. برآورد اخیر ۱۰۰ هزار بشکه در روز کمتر از پیش بینی ژانویه است که آژانس بین المللی انرژی رشد تقاضای سالانه را ۵.۵ میلیون بشکه در روز برآورد کرده بود.

برآورد اخیر نشان می دهد مجموع تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۱ به ۹۶.۴ میلیون بشکه در روز می رسد و نشان دهنده احیای حدود ۶۰ درصد از تقاضایی است که بر اثر شیوع همه گیری ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ از بین رفته بود.

برآورد آژانس بین المللی انرژی تا حدودی زیادی مطابق با برآورد بسیاری از تحلیلگران و سایر موسسات پیش بینی کننده است که انتظار دارند تقاضا در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ ضعیف بماند اما در نیمه دوم سال با افزایش نرخ واکسیناسیون و کاهش محدودیتهای سفر، اوج بگیرد.

در گزارش آژانس بین المللی انرژی آمده است: اگرچه انتظار می رود تقاضا در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ به میزان یک میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کند اما دورنمای اقتصادی مطلوبتر از تقاضای قویتر در نیمه دوم سال پشتیبانی خواهد کرد.

این آژانس خاطرنشان کرد تولیدکنندگان در خارج از اتحاد اوپک پلاس به افزایش قیمتهای نفت واکنش نشان داده اند. نرخ حفاری و تکمیل چاههای نفت در آمریکا طی ماههای اخیر رشد مداومی داشته است.

طبق پیش بینی آژانس بین المللی انرژی، عرضه نفت تولیدکنندگان غیراوپک پلاس در سال ۲۰۲۱ به میزان ۸۳۰ هزار بشکه در روز رشد می کند در حالی که در سال ۲۰۲۰ به میزان ۱.۳ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرده بود.

بر اساس گزارش اویل پرایس، آژانس بین المللی انرژی انتظار دارد تولید نفت آمریکا پس از این که سال گذشته ۹۴۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت، امسال تا حدود زیادی ثابت مانده و به ۱۱.۲ میلیون بشکه در روز برسد. اما کانادا در نرخ بالایی نفت تولید می کند و همه حجم تولیدی که در اوج بحران سقوط تقاضا در سال گذشته متوقف کرده بود را احیا کرده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …