افزایش حقوق کارگران هم ۲۵ درصد است؟!

دبیر کل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران با بیان اینکه حداقل دستمزد کارگران در شورای عالی کار تعیین می شود، تاکید کرد: پیش بینی افزایش ۲۵ درصدی حقوق کارکنان دولت در بودجه به این معنی نیست که کارگران هم الزاما باید ۲۵ درصد افزایش حقوق داشته باشند.

هادی ابوی در گفت وگو با ایسنا با اشاره با پیش بینی افزایش ۲۵ درصدی حقوق کارمندان در بودجه ۱۴۰۰ درباره احتمال تصویب افزایش ۲۵ درصدی حداقل دستمزد کارگران در سال آینده ابراز عقیده کرد و گفت: کارمندان دولت غیر از افزایش حقوقی که می گیرند یک سری مزایای رفاهی و کارانه هم دارند و اگر همین مزایا را با شرایط فعلی نگیرند زندگیشان به مشکل می خورد.

وی افزود: اوایل به کارگران بن کارگری می دادند که با آن مایحتاج ضروری خود را تامین می کردند. امروز وجه آن را می دهند و ما بارها اعلام کرده ایم که شیوه غلط پول دادن را حذف کنند و به جایش به کارگران کالا بدهند یا بخشی از اقلام و کالاهای اساسی سبد معیشت آنها مثل مرغ و روغن را تامین کنند تا زندگی آنها بهتر و هزینه هایشان کمتر شود.

دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ادامه داد: جامعه کارگری از توزیع بن کارتهای کارگری راضی بود چون حداقل های زندگی سرسفره هایشان بود از طرفی این کار در کنترل بازار هم اثر داشت، چون وقتی به یکباره چند میلیون روغن با بن خواربار توزیع می شد کارگران دیگر سراغ بازار آزاد نمی رفتند و قیمتها به طرز عجیبی در بازار رشد نمی کرد و از این جهت کنترل کننده تورم خیلی از اقلام سبد مصرفی کارگران بود.

ابوی تصریح کرد: اگر دولت می خواهد حقوق کارمندانش را ۲۵ درصد افزایش بدهد، اختیار دارد و شاید این درصد افزایش کفایت کند و پاسخگوی زندگی کارمندان باشد ولی در مورد حداقل دستمزد کارگران شورای عالی کار تصمیم گیری می کند.

این مقام مسئول کارگری متذکرشد: پایه و حداقل مزد کارگران در شورای عالی کار توسط نمایندگان کارگری و کارفرمایی و دولت تعیین می شود؛ یعنی باید در شرایط مساوی و برابر گفت وگو و رقمی که تامین کننده زندگی کارگران باشد، مشخص شود.

ابوی گفت: در هفته های اخیر برخی نمایندگان مجلس اعلام کردند که حقوق سال آینده کارگران نباید کمتر از ۴۰ درصد باشد. حتی اگر بگوییم ۳۰۰ درصد افزایش پیدا کند باز هم با شرایط موجود جوابگوی هزینه های زندگی کارگران نیست و عقب ماندگی مزدی کارگران جبران نمی شود.

وی بیان اینکه بحث درآمد و حقوق کارمندان دولت با کارگران از هم متفاوت است، اظهار کرد: اینطور نیست که چون در بودجه درصد افزایش حقوق کارکنان دولت ۲۵ درصد پیش بینی شده کارگران هم الزاما باید ۲۵ درصد باشد ضمن آنکه کارگران در بودجه از ردیف اعتباری برخوردار نیستند.

دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران در پایان با بیان اینکه بسیاری از داروهای معمول و مصرفی کارگران مثل قطره چشم و شربت از ردیف بیمه خارج شده است، گفت: تاکید ما بر افزایش حداقل دستمزد به این دلیل است که هزینه های دارو و درمان، مسکن و اجاره بها و خوراک کارگران پوشش داده شود تا یک کارگر بتواند از عهده معاش روزانه خود و خانواده اش برآید؛ لذا ضمن درخواست برای تعیین دستمزدی عادلانه در شورای عالی کار، انتظار داریم با توجه به آنالیزی که برای هزینه های سبد معیشت کارگران صورت می گیرد به جای پرداخت نقدی بن خواربار، کالای آن را تامین کنند و به کارگران بدهند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …