انتخاب زیلوی میبد به عنوان پایلوت مدیریت نشانه جغرافیایی

ایسنا/یزد هر چند زیلوی میبد به عنوان پایلوت سیستم مدیریت نشانه جغرافیایی در بخش صنایع‌دستی کشور ایران و سوئیس انتخاب شد اما نباید از اهتمام جمعی متولیان و مسئولان شهر جهانی زیلو غافل شد.

نشانه جغرافیایی تحت مدیریت سازمان جهانی مالکیت فکری(WIPO) یکی از راهکارهایی است که برای معرفی محصولات منحصر به محدوده‌ی خاص جغرافیایی به کار برده می‎شود و زمینه را برای فعالیت‌های گسترده‌تر خصوصاً در حوزه فروش و بازاریابی و مقابله با رقابت‌های ناسالم فراهم می‌کند.

نشانه جغرافیایی در واقع کیفیت و شهرت یک محصول را به واسطه منطقه جغرافیایی آن معرفی می‌کند لذا دریافت این نشان نه تنها می‌تواند عاملی برای معرفی محصول بلکه حتی معرفی منطقه براساس آن محصول باشد.

به تازگی «زیلوی میبد» به‌ عنوان پایلوت اجرای سیستم مدیریت نشانه جغرافیایی در بخش صنایع‌دستی کشور ایران انتخاب شده است؛ اتفاقی که شاید یکی از مهمترین دستاوردهای فعالیت‌های اخیر جمعی از مسئولان و متولیان میبد و استان یزد خصوصاً خوشه زیلو، فرمانداری و شهرداری و تشکل‌های مربوطه در حوزه توسعه این دست‌بافت هنری باشد.

«پویا محمودیان» معاون صنایع‌دستی کشور در خصوص این جریان می‌گوید: طرح مالکیت فکری ایران و سوئیس در هم‌اندیشی با دست‌اندرکاران ایرانی، زیلوی میبد را که قبلاً به‌عنوان نشانه جغرافیایی در سازمان جهانی مالکیت فکری  براساس موافقت‌نامه لیسبون به ثبت بین‌المللی رسیده بود، به‌عنوان نشانه جغرافیایی تحت پوشش این طرح در بخش صنایع‌دستی انتخاب کرده است.

وی اضافه می‌کند: این نشانه جغرافیایی از کمک‌ها و حمایت‌های فنی طرح برای مدیریت و تجاری‌سازی برخوردار خواهد شد.

این مسئول خاطرنشان می‌کند: از دلایل انتخاب این محصول، فعالیت نتیجه‌بخش صنعتگران این بخش از سال ۲۰۱۸ میلادی و همچنین موفقیت بسیاری که زیلوی میبد در زمینه صادرات به کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای همسایه به ویژه عراق داشته، بوده است.

زیلو فرصت ایران و سوئیس برای تبادل تجربه

البته «مونا کنعانیان» نماینده این طرح در ایران نیز در خصوص این رویداد گفته بود؛ زیلوی میبد به مدت دو سال از کمک‌های فنی طرح در قالب برنامه‌ها و نشست‌های آموزشی و تبادل تجربه با متخصصان مجرب سوئیسی و بین‌المللی در زمینه بهبود و ارتقای زنجیره ارزش نشانه جغرافیایی بهره‌مند خواهد شد.

به گفته‌ی وی، زیلوی میبد به‌ عنوان پایلوت نمونه مدیریت صحیح نشانه‌های جغرافیایی با هدف کمک به تولیدکنندگان به ‌منظور بهره‌مندی از منافع اقتصادی نشانه جغرافیایی، ارتقای رقابت‌پذیری، تجاری‌سازی و ایجاد تاثیر مثبت بر توسعه اقتصادی از حمایت‌های ویژه برخوردار خواهد شد.

اما آنچه منجر به تفاوت زیلو با سایر صنایع دستی ایران شده است، جدای از ویژگی‌های منحصر به‌فرد این دست‌بافته، اهتمام جمعی مسئولان شهرستان میبد و سرمایه‌گذاری برای توسعه این صنایع دستی است؛ به طوری که در دوران پس از جهانی شدن این هنر صنعت، تعداد کارگاه‌های زیلوبافی از تعداد انگشت شمار به بیش از ۳۰۰ کارگاه ارتقا یافت.

آموزش تجربی، آکادمیک و سایر آموزش‌ها، تلاش برای ایجاد بازار مطلوب و سایر فعالیت‌ها، برگزاری وبینار و کارگاه‌های متعدد، ساخت المان‌های شهری مربوط به زیلو در نهایت احیای اقتصاد هنر – صنعت زیلو در شهر میبد از مهمترین اقداماتی است که خوشه‌ی زیلو، شهرداری، فرمانداری و تشکل‌های صنفی این هنر – صنعت در انجام آن کوشیدند و انتظار می‌رود فعالیت‌های این تفاهم نامه نیز هم راستا و هماهنگ با سایر فعالان این حوزه پیش برود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …