بازار پژمرده گلفروشی در فصل جولان کرونا

ایسنا/مرکزی اینروزها کسی گل نمی خرد، اصلا گل در اولویت نیست؛ کسی به گل فکر نمی کند، کرونا حتی اجازه نمی دهد کسی مبتلایانش را ملاقات کند، چه رسد به اینکه شاخه گلی برای ملاقاتی خریداری شود …

اینها جملات مردمی است که در دوران جولان کرونا به خرید گل فکر نمی کنند. از ابتدای اسفندماه با توجه به شیوع ویروس کرونا و هشدارهای وزارت بهداشت مبنی بر کاهش رفت‌وآمدها و ترددها رفته رفته مردم این بیماری را جدی گرفته و کم‌کم خروج از منزل و تردد در سطح شهر را کاهش دادند.

ماه پایان سال روزهای پررونقی برای برخی کسب و کارها بویژه کاسبی دستفروش‌ها و گلفروش‌ها و ماهی فروش ها و … است، اما اکنون این ویروس سبب کاهش رونق این کسب و کارها و ضربه زدن به اقتصاد آنها شده است.

در این میان گلفروش ها که کالایی بسیار حساس و در برخی انواع آن، با عمر بسیار کوتاه را عرضه می کنند، یکی از مهمترین مناسبت های سال را برای فروش حداکثری از سدت دادند، یعنی روز پدر و این در حالی است که این صنف در روز مادر و روز ولنتاین علیرغم بالا بودن قیمت‌ گل، با هجوم خریداران مشتاق روبرو بود، اما در حدفاصل حدود یک ماهه به دنبال شیوع این ویروس و قرنطینه خانگی مردم، بازار برخی صنوف از جمله گلفروشان که در این مناسبت ها پرفروش ترین صنف بوده اند، حسابی کساد شده است بویژه اینکه تمامی تمامی تجمعاتی که یکی از اقلام مورد نیاز آنها گل بود مانند جشن ها و عروسی ها نیز به تعویق افتاده یا به کل لغو شده اند..

محمدعلی محمدی رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار اراک که صنف گلفروشان را نیز تحت نظارت دارد، در اینباره به ایسنا گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و خارج نشدن مردم از منزل به جهت رعایت موارد بهداشتی، فروش گل در گلفروشی‌های اراک در روز پدر نسبت به روز مادر کاهش ۵۰ درصدی داشته است.

وی افزود: با توجه به پرطرفدار بودن گل رز در این مناسبت‌ها، قیمت گل در ایام روز مادر قیمت بیشتر است و اتفاقا خواهان بیشتری هم دارد به طوری که در این ایام رز ایرانی شاخه‌ای هفت هزار تومان و رز هلندی شاخه‌ای ۱۰ هزارتومان به فروش رسید.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار اراک تصریح کرد: اما در ایام مربوط به روز پدر این تقاضا کاهش چشمگیری داشت در حالی که قیمت آن کاهش یافته بود و رز ایرانی شاخه‌ای ۵ هزار تومان و رز هلندی بین ۸ تا ۱۰ هزار تومان فروخته می شد.

بر اساس این گزارش، گلفروشان سطح شهر اراک نیز از افت شدید این بازار می گویند و امیدی به اتفاق مثبت در روزهای پایانی سال نیز ندارند.

به نظر می رسد، با توجه به اینکه پیش بینی شده این بیماری حداقل تا آخر فروردین ماه را همراهی کند، گلفروشان که به روزهای فروردین به عنوان روزهای قبل از ماه رمضان که در حالت طبیعی پر از جشن های عروسی بود، نیز برای رونق فروش شان امیدی داشته باشند.

بازار پژمرده این صنف نیز همچون بسیاری از اصناف نیازمند حمایت است تا نخشکد و از شاخه اقتصاد جدا نشده و بر زمین نریزد.  

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …