براق‌کردن محصولات چرمی با نانو واکس گیاهی محققان کشور

یکی از شرکت‌های فناور با استفاده از نانو ذرات نقره و عصاره‌های گیاهی، واکس براق‌کننده چرم و چوب ارائه کرده است که بر خلاف براق‌کننده‌های شیمیایی، بوی خوشایندی دارد.

به گزارش ایسنا، یکی از شرکت‌های فعال در حوزه نانو فعالیت خود را از سال ۱۳۹۲ در زمینه تولید و توزیع لوازم آرایشی و بهداشتی و شیمیایی آغاز کرد. اخیرا این شرکت واکس گیاهی تولید و به بازار عرضه کرده که به دلیل کاربرد مواد نانوساختار به داخل بافت چرم نفوذ کرده و براقیت و پاک‌کنندگی بیشتری روی چرم ایجاد می‌کند.

ایجاد آلودگی روی سطوح چرمی یا چوبی علاوه بر ایجاد خفگی سطح، سبب فرسایش و تخریب زودرس مولکول‌های سطحی شده و در صورت مرطوب شدن سطح، شوره زده و موجب خشکی و ایجاد ترک‌های سطحی می‌شود و این در حالی است که برای پاک کردن سطوح چرمی نباید از مواد شوینده استفاده کرد؛ چرا که موجب تخریب زنجیره پلیمری چرم شده و به مرور زمان، ترکیب چرمی را دچار خوردگی و تخریب می‌کند.

در این راستا این شرکت واکس گیاهی تولید کرده که می‌تواند قدرت پاک‌کنندگی بالایی داشته باشد و با ایجاد خواص آنتی‌باکتریال مراقبت طولانی‌تری از چرم داشته باشد. در این محصول از نانو نقره استفاده شده است. نقره دارای خاصیت آنتی باکتریال است و در صورتی که به فرم نانو ذرات باشد، دارای قابلیت بالایی در نفوذ است و امکان انجام واکنش‌های شیمیایی را با سرعت بالایی فراهم می‌کند.

بنابراین در این محصول از خصوصیات نقره استفاده شد تا پس از پاک کردن سطوح، این واکس در داخل سطح چرم و چوب نفوذ کرده و ضمن از بین بردن باکتری‌ها عمر طبیعی آن را نیز حفظ کرده و افزایش دهد.

این محصول با نمونه‌های موجود در بازار که از ترکیبات نفتی، حلالی و پارافینی تشکیل شده، متفاوت است و بوی نامطبوعی ندارد و از آن در پاک کردن مبلمان اداری و منازل، کیف‌های چرمی پول، لپ تاپ و گوشی موبایل، کیف و کفش و صندلی خودرو می‌توان استفاده کرد.

تونیک گیاهی چوب و چرم تولید شده به علت داشتن عطر ذاتی عصاره‌های به کار رفته در آن از خوشبویی زیادی برخوردار است و بر خلاف واکس‌ها و لایه بردارهای موجود در بازار که به علت شیمیایی و الکلی بودن بوی نامطبوعی داشته و در داخل آپارتمان‌ها قابل استفاده نیست، بوی آن فرد را اذیت نمی‌کند.

این تونیک گیاهی عاری از روغن‌های پالایشگاهی و مشتقات نفتی است و در آن از عصاره‌های گیاهی استفاده می‌شود. در کنار عصاره‌های نانومقیاس، نانوذرات نقره نیز در این تونیک گیاهی وجود دارد که به ایجاد خواص آنتی‌باکتریال کمک شایانی می‌کند. به دلیل وجود فرمولاسیون ویژه‌ این واکس گیاهی، خواص ضدباکتری، نرم‌کنندگی، پاک‌کنندگی و براق‌کنندگی این واکس نسبت به محصولات موجود در بازار بیشتر است.

این پاک‌کننده گیاهی که از نانو ذرات با ابعاد زیر ۱۰۰ نانومتر و مورفولوژی کروی تشکیل شده به صورت صنعتی تولید شده و در بازار موجود است و در اردیبهشت ۹۵ موفق به کسب گواهینامه نانو مقیاس با اعتبار یکسال شده است.

از دیگر ویژگی‌های این واکس، ماندگاری بالای آن است، به طوری که روی کفش تا یک هفته ماندگار است. البته از این تونیک گیاهی می‌توان برای محصولات مختلف نظیر انواع پوشش‌های چوبی و چرمی خودرو، چوب و چرم و MDF در مبلمان خانگی و اداری، دکوراسیون اتاق‌ها و ادارات، کابینت آشپزخانه، کیف و کفش و البسه چرمی استفاده کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …