برنامه ۵ ساله چین برای دستیابی به سلطه در هوش مصنوعی و رایانش کوانتومی

هدف برنامه پنج ساله چین برتری در هوش مصنوعی و محاسبات کوانتومی است که می‌خواهد سلطه ایالات متحده را در فناوری به چالش بکشد.

به گزارش ایسنا و به نقل از انگجت، صنعت فناوری چین به شدت از نبردهای تجاری با ایالات متحده و همچنین تاثیرات اقتصادی همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ ضربه خورده است، اما مشتاق است که در آینده نزدیک به روال سابق خود و حتی بهتر از آن بازگردد.

براساس گزارش نشریه وال استریت ژورنال، چین در جلسه سالانه حزبی خود یک برنامه پنج ساله به منظور پیشرفت فناوری که به “امنیت ملی و توسعه کلی” کمک می‌کند، ترسیم کرد.

حاصل این برنامه ایجاد آزمایشگاه‌ها و تقویت برنامه‌های آموزشی خواهد بود که تحقیقات را در زمینه‌هایی مانند هوش مصنوعی، زیست‌فناوری، نیمه‌هادی‌ها و محاسبات کوانتومی تقویت می‌کند.

دولت چین همچنین هزینه‌های مربوط به تحقیقات اساسی(یعنی مطالعات پیشرفت‌های بالقوه) را در سال ۲۰۲۱ به میزان ۱۰.۶ درصد افزایش می‌دهد و همچنین یک استراتژی تحقیقاتی ۱۰ ساله ایجاد می‌کند.

چین دارای مزایای فنی بسیاری از جمله در دسترس بودن شبکه ۵G و حجم گسترده تحقیقات در زمینه هوش مصنوعی است. این کشور یکی از معدود کشورهایی است که تاکسی‌های کاملاً خودران و بدون راننده در آن در حال ارائه خدمات به مشتریان واقعی هستند. از این منظر، این کشور واقعاً در حال تقویت برخی از نقاط قوت خود است.

با این حال، این برنامه ممکن است یک مسئله برای حفظ بقا نیز باشد. محدودیت‌های تجاری ایالات متحده علیه شرکت‌های چینی مانند هوآوی و زدتی‌ای، آنها را با مشکل جدی روبرو کرده است که بخش بزرگی از آن به دلیل عدم تولید تراشه‌های پیشرفته است.

ایالات متحده همچنین در تحقیقات کلی در دنیا پیشتاز است و دولت “بایدن” در حال افزایش بودجه پیشرفت در زمینه‌های ۵G، هوش مصنوعی و خودروهای برقی است و اگر چین سرعت خود را افزایش ندهد و با آمریکا مقابله نکند، عقب خواهد افتاد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …