بهشت‌آباد؛ طرحی که زمین های کشاورزی چهارمحال و بختیاری را از بین می‌برد

ایسنا/چهارمحال و بختیاری عضو کمیته صیانت از آب چهارمحال‌وبختیاری با ابراز این عقیده که اجرای بهشت‌آباد نابودی زمین‌های کشاورزی استان را در پی دارد، گفت: اجرای این طرح به معنای افزایش بیکاری در استان و از بین رفتن زمین‌های کشاورزی است.

فریدون استکی ۱۷دی‌ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه چهارمحال و بختیاری، با اشاره به مسائل و مشکلات انتقال آب، اظهار کرد: با توجه به ایجاد تونل گلاب از سوی استان همجوار و عدم محاکمه افرادی که به دلایل غیرقانونی اقدام به چنین کاری کردند و هیچ‌گونه رسیدگی انجام نشد، در حال حاضر موضوع بهشت‌آباد مطرح می‌شود.

وی با بیان این مطلب که متاسفانه پیگیری برای ادامه کار احداث تونل بهشت‌آباد در حال انجام است افزود: از طرفی باید از وزارت نیرو این سوال پرسیده شود که چرا میزان دقیق مصرف و آب شرب مورد نیاز استان همجوار مشخص نمی‌شود.

استکی گفت: همانگونه که ایجاد تونل گلاب به بهانه تامین آب شرب برای ۱۴ شهرستان اصفهان در نظر گرفته شده بود، اکنون نیز بیان می‌کنند بهشت‌آباد نیز برای تامین آب شرب است.

وی مدعی شد: در یکی از جلسات شورای عالی آب تصویب شد که انتقال آب از تونل حذف و این کار با لوله انجام شود، در صورتی که از زمان تصویب تاکنون، پیگیری‌هایی برای ایجاد تونل انجام می‌شود.

استکی گفت: در سال ۹۸ تصمیم‌گیری برای بهشت‌آباد به وزارت نیرو واگذار و موضوع لغو تونل مطرح می‌شود که پس از این واگذاری، وزارت نیرو بیان می‌کند مناسب‌ترین گزینه برای انتقال آب، تونل است، زیرا دارای توجیه فنی و اقتصادی بوده و مسائل زیست محیطی در حین اجرای کار بررسی می‌شود، ولی این مصوبه برای چهارمحال و بختیاری نتیجه عکس دارد.

وی افزود: نباید اجازه انجام چنین کاری داده شود، بنابراین لازم است موضوعات و مشکلاتی که پیش‌روی استان است مطرح شود و مطالبه‌گری عمومی باید از طریق تشکل‌های گوناگون پیگیری شود.

استکی در ادامه تاکید کرد: همانگونه که کارگروهی متشکل از تمامی مسئولان استان همجوار برای رسیدگی به مسائل آبی تشکیل شد، باید کارگروهی متشکل از کارشناسان بی‌طرف و خبره، مسئولان دو استان و یک نفر از استان‌های دیگر به عنوان قاضی انتخاب، تشکیل و مسائل و مشکلات در خصوص انتقال آب بررسی شود.

استکی در ادامه گفت: با وجود تمام مسائل و مشکلات، حفظ نظام جمهوری اسلامی خط قرمز ماست و باید این گام‌ها به گونه‌ای برداشته شود که با حل تمام مشکلات، خدشه‌ای به مردم وارد نشود.

عضو کمیته صیانت از آب چهارمحال و بختیاری در ادامه در خصوص پروژه بن- بروجن، تصریح کرد: متاسفانه دو روز گذشته تعدادی کشاورز از استان همجوار در محل آبگیر این پروژه حاضر شدند و شعارهایی را سر دادند و کسی مانع حضور آن‌ها نشد، در صورتی که این موضوع در شورای تامین وزارت کشور بیان شد، امنیت محل آبگیر باید تامین شود تا پیمانکار بتواند به فعالیت خود ادامه دهد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که بایستی ۲.۷ هکتار زمین از سوی آب منطقه‌ای اصفهان به آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری واگذار می‌شد، این کار صورت نگرفت و تنها لوله‌گذاری بخشی از مسیر اصلی پروژه،  انجام شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …