به داد هنرمندان صنایع دستی برسید!

با تعطیل شدن بسیاری مشاغل و اصناف برای جلوگیری از شیوع هرچه بیشتر ویروس کرونا در کشور، مشکلات معیشتی و ترس از بیکار شدن هم به دغدغه‌های مردمی اضافه شده است. قشر عظیم هنرمندان و صنعت‌گران صنایع‌دستی و به‌ویژه آنهایی که در روستاها مشغول به کار بودند نیز از این جمله‌اند که بیکاری آنها در این روزهای کرونایی برای برخی از فعالان این حوزه دغدغه‌آفرین شده است.

در همین راستا حسین بختیاری، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل مجمع ملی هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی در گفت‌وگو با ایسنا معتقد است که «در شرایط فعلی تنها راه ممکن اعمال کمک‌های حمایتی است؛ یعنی تسهیلاتی که بتواند به عنوان راه‌حل مدبرانه عمل کند و نه اینکه مُسکنی داده شود که دردهای بعدی را بیشتر کند؛ به عنوان مثال متولیان و دستگاه‌های مسئول نباید امکاناتی را در اختیار هنرمندان قرار بدهند و سپس با درصدی بازپرداخت بگیرند. این باعث می‌شود که هنرمندان در آینده با چالش بزرگ‌تری برای ادامه کارشان مواجه شوند. 

او ادامه داد: در واقع باید تدبیر مسئولانه و عادلانه‌ای اتخاذ و بسته حمایتی برای هنرمندانی که واقعا آسیب‌ دیده‌اند در نظر گرفته شود. بسیاری از تولیدکنندگان صنایع‌دستی نیازی به کمک‌های دولتی ندارند و به همین خاطر هم باید به کسانی توجه شود که بیشتر نیاز دارند؛ بنابراین اگر متولیان امور امکانات و بودجه‌ای دارند که کنار گذاشته‌اند و می‌خواهند برای پروژه‌ای هزینه کنند باید این هزینه را الان برای هنرمندان مصرف کنند. 

بختیاری همچنین درباره احتمال راه‌اندازی بازار مجازی صنایع‌دستی، خاطرنشان کرد: تصمیم خوبی است، ولی در شرایطی که فعلا مردم در کش و قوس تامین مایحتاج‌ عمومی خودشان هستند، کسی صنایع دستی نمی‌خرد. الان شرایط بحرانی است و باید مدبرانه تصمیم بگیریم. پیشنهادم این است که هر چند مختصر، اما باید در شأن افراد به این هنرمندان کمک‌های مالی شود. به‌ویژه آن قشری که در روستا هستند و جزو قشر آسیب‌پذیر صنایع دستی محسوب می‌شوند. ما نیز به عنوان تشکل‌ها می‌توانیم به این جریان کمک و هنرمندان و کارگاه‌هایی که نیاز به کمک دارند را شناسایی کنیم و اطلاعات را در اختیار متولیان امور در استان‌ها قرار دهیم.

رییس هیات مدیره و مدیرعامل مجمع ملی هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی، اظهار کرد: برای انجام این امر باید در میان تصمیم‌گیران و متولیان اصلی همانند وزیر و معاونان انگیزه لازم وجود داشته باشد؛ حتی اگر لازم است رئیس‌جمهور نیز باید به این مساله ورود کند. قشر میلیونی صنایع دستی ایران امروز در مضیقه و در فشار معیشتی قرار گرفته‌اند؛ قشری که بخش زیادی از آنها زنان هنرمندی هستند که سرپرستی خانواده را بر عهده دارند.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …