«بی‌رَد» در بازار کتاب

رمان «بی‌رَد» نوشته مجتبی تجلی منتشر شد.

به گزارش ایسنا، در معرفی این کتاب که توسط نشر سیب سرخ منتشر شده، آمده است:

رمان به مرور زندگی نسل جوان تحصیل‌کرده و به از هم‌گسیختگی و نابسامانی افکار آنان می‌پردازد؛ گروهی که از فاصله خود با پدران و مادران‌شان درک منفی دارند و از سویی رفتارها و افکارشان از سوی آنان نفی می‌شود. شخصیت اصلی داستان جوانی است که فلسفه خوانده و حالا تحت فشار اطرافیان در پی کار و کسب است. اما آن را راه رهایی از بن‌بست فکری خود نمی‌داند. پس در پی یافتن خود، خویش را مخفی می‌کند و «بی‌رَد» می‌شود.

 کولی‌ها در دل داستان برای او مظهر بی‌نام و نشانی‌اند. به آن‌ها می پیوندد و با سبک و سیاق‌شان محشور می‌شود. تا آن‌که شخصیت دیگری از نسل پیشین او سر راهش قرار می‌گیرد تا برای یافتن راه حقیقی همراهی‌اش کند. البته ناآرامی روح جوان او را در این مسیر ناکام می‌گذارد و «فردین» رهاشده در جهان همچنان پی خود را می‌گیرد. نویسنده در داستان به ادبیات عامه و گویش فولکلور توجه دارد و جابه‌جای داستان از لغات و اصطلاحات مهجور و در حال فراموشی استفاده می‌کند.

همچنین اقلیم خراسان و نقاط کمتر موردتوجه‌ میراث فرهنگی و تاریخی آن دیار بدون آن‌که اشاره‌ای مستقیم به جانمایه وقوع داستان شود از دغدغه‌های داستان بلند «بی رَد» است.

مجتبی تجلی برای معطوف کردن توجه‌ها به زندگی کولی‌های ایران مدتی به تحقیق در زندگی این قوم و معاشرت با آنان پرداخته و در داستان آنان را غیرمستقیم در معرض کنجکاوی مردم می‌گذارد.

مجتبی تجلی پزشک و دانش‌آموخته دانشگاه علوم پزشکی مشهد است.  از این نویسنده قبلا مجموعه داستان کوتاه «به ترس‌هایم سلام می‌کنم» که به قنات قصبه گناباد (میراث جهانی ثبت‌شده در یونسکو) تقدیم شده و مقالات و نقدهایی در نشریات منتشر شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …