ترکیه برای کاهش وابستگی به گاز روسیه دست بکار شد

ترکیه به دنبال کاهش بیشتر وابستگی به گاز روسیه است و برای نخستین بار در دو دهه گذشته، ممکن است به مدت حداقل دو هفته از غول روسی گازپروم گازی دریافت نکند.

به گزارش ایسنا، شرکت دولتی بوتاس ترکیه اعلام کرد فعالیت خط لوله ترک استریم در ۲۷ ژوییه به طور کامل متوقف خواهد شد. بوتاس خریدار همه گازی است که در این خط لوله جریان دارد و از ژانویه امسال راه اندازی شده است.

این خط لوله به مدت چند هفته تا اواسط اوت برای انجام کارهای تعمیراتی روی خطوط لوله بسته خواهد ماند اما خط لوله ترک استریم ماه گذشته هم برای انجام فعالیت تعمیراتی تعطیل شده بود.

خط لوله گازی بلواستریم که از روسیه به ترکیه فعالیت دارد هم در ماه مه بسته شده بود و با وجود این که قرار بود تنها به مدت چند هفته بسته بماند، همچنان تعطیل مانده است. در نتیجه ترکیه ۷۰ درصد گاز کمتری نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۹ از روسیه خریداری کرده و این غول گازی را در فهرست صادرکنندگان گاز به ترکیه پایینتر از جمهوری آذربایجان و ایران قرار داده است. ترکیه همچنین اکنون که قیمت LNG به شدت ارزان شده، آن را جایگزین گاز روسیه کرده است.

خط لوله گاز طبیعی ترک استریم برای ارسال گاز روسیه به ترکیه و بازارهای جنوب شرقی اروپا در اوایل ژانویه رسما توسط رجب طیب اردوغان، رئیسجمهور ترکیه و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه افتتاح شده بود.

در آن زمان گازپروم اعلام کرده بود که خط لوله ترک استریم امنیت انرژی در منطقه را بهبود خواهد بخشید.

بر اساس گزارش اویل پرایس، با این حال منتقدان سیاست انرژی روسیه شامل آمریکا، کشورهای منطقه بالتیک، لهستان و چندین کشور اتحادیه اروپا بر این باورند که برتری مسکو در بازار گاز، امنیت انرژی اروپا را تحلیل می برد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …