تسلیت‌هایی برای درگذشت نجف دریابندری

بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان و اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در پیام‌هایی درگذشت نجف دریابندری را تسلیت گفتند.

به گزارش ایسنا، در پیام بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان در پی درگذشت نجف دریابندری آمده است: «درگذشت مترجم و نویسنده‌ کارکشته‌ کشورمان، نجف دریابندری، جامعه‌ی ادبی و کتابدوستان ایرانی را در اندوه فروبرد. 

زنده‌یاد نجف دریابندری، سال‌ها کتاب‌دوستان فارسی‌زبان را بر بالِ آثار برجسته‌ نویسندگانی چون همینگوی، مارک تواین، ایشی گورو، ویلیام فاکنر و دکتروف نشاند و آن‌ها را به سیاحتِ ادبیات داستانی جهان برد؛ او که به گفته استاد محمدعلی موحد «آدمی خودآموخته؛ خود استاد خود بوده، خودکِشته و خوددرویده» بود، در تمام سال‌های فعالیت حرفه‌ای دست از خواندن، نوشتن، ترجمه کردن و پژوهیدن برنداشت. چنان که زیست آن استاد صاحب‌نام می‌تواند هم‌چون آثار و تالیفات او برای جوانانِ جویای فضیلت آموزنده باشد.

بنیاد شعر و ادبیات داستانی ضایعه درگذشت روان‌شاد نجف دریابندری را به خانواده گرامی ایشان و اهالی فرهنگ و ادبیات تسلیت گفته و برای آن عزیز ازدست‌رفته طلب مغفرت می‌کند.»

همچنین در پیام  اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران آمده است: «درگذشت مرحوم نجف دریابندری را به خانواده محترم ایشان و اهالی فرهنگ تسلیت می گوییم.

از آثار نجف دریابندری می‌توان به ترجمه‌ «پیامبر و دیوانه» جبران خلیل جبران، «رگتایم» و «بیلی باتگیت» ادگار لورنس دکتروف، «یک گل سرخ برای امیلی» و «گور به گور» ویلیام فاکنر و «تاریخ فلسفه‌ غرب» برتراند راسل و… اشاره کرد.

مجموعه فعالیت‌های نجف دریابندری چنان وسیع است که از ادبیات، فلسفه تا مستطاب آشپزی را در بر می‌گیرد و گه‌گاه گوشه چشمی نیز به طنز نشان می‌دهد.»

نجف دریابندری زاده‌ اول شهریورماه سال ۱۳۰۹ در آبادان  بود. «پیرمرد و دریا» (ارنست همینگوی)، «بیگانه‌ای در دهکده» و «هاکلبری فین» (مارک تواین)، «پیامبر و دیوانه» (جبران خلیل جبران) و «رگتایم» و «بیلی باتگیت» (دکتروف) از جمله ترجمه‌های او هستند. «کتاب مستطاب آشپزی، از سیر تا پیاز» عنوان یک کتاب آشپزی اثر نجف دریابندری با همکاری همسر فقیدش، فهیمه راستکار، است. نجف دریابندری در پانزدهم اردیبهشت‌ماه 99 در سن 90 سالگی درگذشت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …