تشخیص و درمان بهتر بیماری‌ها با کمک یک دست رباتیک

پژوهشگران آمریکایی، یک دست رباتیک ابداع کرده‌اند که می تواند به پزشکان در تشخیص و درمان بهتر بیماری‌ها کمک کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از تک‌اکسپلور، شاید به زودی یک دست رباتیک بتواند به پزشکان کمک کند تا با دقت بیشتری به شناسایی و درمان افراد بیمار بپردازند و عملکردی داشته باشند که بسیاری از فناوری‌های کنونی آن را ندارند.

پژوهشگران “دانشگاه هوستون” (University of Houston) آمریکا، نوعی پوست الکترونیکی ابداع کرده‌اند و همچنین یک دست رباتیک ارائه داده‌اند که می‌تواند با استفاده از یک نیمه‌رسانا که قابلیت تحرک بالایی دارد، داده‌های حیاتی را جمع‌آوری کند و به ارزیابی آنها بپردازد.

“کونجیانگ یو” (Cunjiang Yu)، استادیار مهندسی مکانیک دانشگاه هوستون و از پژوهشگران این پروژه گفت: این نیمه‌رسانا را می‌توان به سادگی برای ساخت، مقیاس‌بندی کرد تا برای کاربردهای گوناگون مناسب باشند.

وی افزود: ابداع این گونه ابزارهای الکترونیکی می‌تواند راه را برای ابداع سیستم‌های الکترونیکی پیچیده‌تری هموار کند که نرمی بافت‌های بیولوژیکی را دارند. این پوست هوشمند و دست رباتیک می توانند کاربردهای بسیاری در پزشکی داشته باشند.

نیمه‌رساناهای قدیمی، شکننده هستند و استفاده از آنها در ابزارهای الکترونیکی کشش‌پذیر، به تنظیمات مکانیکی خاصی نیاز دارد. نیمه‌رساناهای پیشین، مشکلات مخصوص به خود را داشتند که تحرک کم و نیاز به تنظیمات پیچیده را شامل می‌شود.

“یو” و همکارانش، نانوتیوب‌های کربنی را به مواد رسانا اضافه کردند تا قابلیت تحرک را بهبود ببخشند. “یو” باور دارد این روش ساخت جدید که برای ساخت نانولایه‌های رسانای کشش‌پذیر به کار می‌رود، گامی برای پیشرفت در زمینه ابزار پزشکی الکترونیکی با قابلیت کشش محسوب می‌شود.

“یو ” افزود: روش مورد استفاده ما بسیار ساده است و می‌تواند به تولید نانولایه‌های باکیفیت کمک کند که کشش‌پذیری بالایی دارند و به سادگی پاره نمی‌شوند.

این پژوهش، در مجله “Science Advances” به چاپ رسید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …