تعطیلی، آغاز فعالیتها یا راه سوم؟

در پی تصمیمات گرفته شده مبنی بر آغاز فعالیت های اقتصادی در استان تهران از ۳۰ فروردین ماه و البته ضرورت تولید با رعایت اصول کامل مسائل بهداشتی در سال جهش تولید، در حالی که برخی معتقد بر ادامه تعطیلی ها و برخی نظر بر آغاز کسب و کارها دارند، یکی از کارشناسان صنعت خودرو معتقد است که راه سومی هم وجود دارد و آن هم رعایت پروتکل های سختگیرانه بهداشتی از سوی ستاد مبارزه با کرونا به شرط تعریف شفاف پروتکل های بهداشتی برای محیط های تولیدی است.

حسن کریمی سنجری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در حالیکه بسیاری از پزشکان بر این عقیده اند که در حال حاضر با توجه به فعالیت سینوسی ویروس کرونا شروع فعالیت تولیدی و کسب و کارها چندان به صلاح نیست و ممکن است با شروع تولید و افزایش تجمعات و رفت و آمدها، کشور به ویژه شهرهای بزرگی همچون تهران، پیک های مجدد و متعددی از این بیماری را تجربه کند، بنده معتقدم که آغاز کار و آغاز فعالیت ها تبدیل به چالشی شده که می توان آن را  تحت عنوان “چالش نان و جان” مورد بحث و بررسی قرار داد.

به گفته وی، در نقطه مقابل نیز عده ای از صاحب نظران اقتصادی بر این باورند که اقتصاد کشور از نقطه تاب آوری پایینی برخوردار است؛ به طوریکه در صورت ادامه تعطیلی ها ممکن است غمِ نان، قاتل جان برخی از هموطنان شود. از سوی دیگر به لحاظ فرهنگی و اجتماعی در کشورمان با برخی از مردمانی مواجه هستیم که چندان خطرات کشنده این ویروس را درک نکرده و حتی با وجود تعطیلی مراکز اداری و کاری باز هم ترددهای غیر ضرور و مخاطره آمیز وجود دارد؛ کما اینکه تا کنون شاهد بی توجهی این دسته از هموطنان بوده ایم.

هنوز تعریف شفافی از پروتکل های بهداشتی وجود ندارد…

این کارشناس افزود: در این بین به نظر می رسد راه سومی هم وجود دارد و آن هم شروع فعالیت های کاری به شرط رعایت اصول بهداشتی و ایمنی آن هم با تدوین پروتکل های سختگیرانه بهداشتی از سوی ستاد مبارزه با کرونا باشد.

به گفته وی در شرایط فعلی، اداره ها و شرکتهای تولیدی از جمله خودروسازی ها بهتر است با بخشی از ظرفیت خود فعال شوند. البته تعریف و سپس رعایت این پروتکل های بهداشتی در محیط های تولیدی، کار ساده ای نیست اما نکته اصلی آنجاست که هنوز چنین پروتکل هایی بطور کامل و شفاف برای محیط های تولیدی تعریف نشده است. اگرچه وزارت بهداشت به تامین وسایل حفاظت شخصی نظیر ماسک، دستکش و ضدعفونی کننده ها تاکید کرده اما شاید تحویل این بسته های حفاظت شخصی هم نتواند ضامن مراقبت های دقیق بهداشتی از سوی کارکنان باشد.

کریمی سنجری ضمن تاکید براینکه از سوی دیگر نباید فراموش کرد که کشورمان این روزها در چه وضعیت اقتصادی قرار دارد، اظهار کرد: در حال حاضر در بخش اقتصاد کلان، وضعیت اقتصادی از ناحیه تحریم ها چندان مناسب نیست. در حوزه اقتصاد خرد نظیر کسب و کارهای فردی نیز تعطیلی آنها زندگی فردی بسیاری از شاغلان این حوزه ها را تحت تاثیر قرار داده است. اما در حقیقت دولت برای جبران این زیان ها، به ویژه آسیب های بخش خصوصی و کسب و کارهای خرد، برنامه چندان جامعی ارائه نکرده است. وعده های داده شده نیز شاید تنها بخش کوچکی از هزینه های خانوارهای ضعیف و آسیب دیده جامعه را پوشش دهد.

وی در پایان با بیان اینکه یک دوره طلایی برای مهار این ویروس به راحتی از دست رفته است، تصریح کرد:  فاصله ۱۵ اسفند تا ۱۵ فروردین یک زمان طلایی برای کنترل ویروس کرونا بود. فراموش نکنیم حدود ۲۰ روز از این دوره طلایی مصادف با تعطیلات رسمی بود که علاوه براینکه منع عبور و مرور و ایجاد شرایط قرنطینه را در شهرها آسان تر می کرد، فشار کمتری حداقل به اقتصاد کلان کشور وارد می شد، اما بسیاری از سفرها در عین ناباوری رخ داد و  بخش زیادی از این زمان با بی توجهی از دست رفت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …