تهیه اطلسی برای بیمارانی که تخریب دو طرفه استخوان‌های فک دارند

رئیس مرکز تحقیقات و مرکز پیشرفته جراحی های فک و صورت دانشگاه علوم پزشکی تهران، فعالیت‌های این مرکز را در بازدید معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمد بیات، رئیس مرکز تحقیقات و مرکز پیشرفته جراحی‌های فک و صورت، در دیدار با دکتر فرید نجفی معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، فعالیت‌های این مرکز تحقیقات را به طور کامل تشریح کرد.

بیات دراین نشست به شکل گیری این مرکزاشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۸۸ مرکز تحقیقات بنیان‌گذاری شد؛ در سال ۱۳۹۲ مجوزشرکت دانش بنیان را از دانشگاه دریافت کردیم و با حمایت‌های دکتر عبدالهی با عنوان مرکز ساخت پروتزهای اختصاصی زیست تخریب پذیر و استفاده از تکنولوژی‌های نوین درجراحی‌های فک و صورت، مجوز قمر مرکز رشد فناوری سلامت را اخذ کردیم و نهایتا شرکت دانشی نیز در این زمینه مجوزهای مربوطه را از معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری دریافت کرد.

وی افزود: تنها تولید مقاله هدف این مرکز تحقیقات نبوده و سه حیطه پژوهش، فعالیت‌های بالینی و تجاری سازی را مد نظر قرار دادیم.

رئیس گروه فک وصورت دانشگاه درباره فعالیت‌های این مرکز همچنین توضیح داد: پیش‌تر که نرم افزار طراحی نبود با روش‌های ساده‌تر دستی و با گچ، قالب می‌گرفتیم و بعد که پرینتر سه بعدی به بازار آمد با موم خودمان طراحی می‌کردیم و پروتز می‌ساختیم ولی امروزه این کار به صورت یک بسته خیلی بزرگ درآمده و با استفاده از اسکنرها و پرینترهای سه بعدی نرم افزارهای ایمج پروسسینگ و همچنین نویگیشن موفق شدیم موفق شدیم سطح خدمات را به بالاترین نقطه ممکن برسانیم.

بیات استفاده از نرم افزار برای مشاهده و پیگیری کاشت پروتزها در حین جراحی با کمک نویگیشن را از ابتکارات این مرکز نام برد و گفت: در تمام دنیا برای کنترل دقت کار، پس از جراحی از بیمار اسکن گرفته می‌شود ولی ما توانستیم با کمک پژوهشگران این مرکز با استفاده از نویگیشن دقت کار را کنترل کنیم که این قدم بزرگی بود و دکتر نوری در این زمینه مقالاتی را ارائه کردند.

رئیس بخش جراحی فک و صورت بیمارستان شریعتی همچنین از تهیه اطلس خاص در این مرکز خبر داد و گفت: برای بیمارانی که تخریب دو طرفه استخوان‌های فک دارند و امکان استفاده از تکنیک آینه‌ای نیست با استفاده از ۸۰ سی تی نرمال، یک اطلس خاص تهیه شده است و مطالعات پژوهشگران این مرکز نشان داده است که این اطلس می‌تواند جایگزین تکنیک آینه‌ای دربیماران با تخریب دوطرفه استخوان‌های فک و صورت باشد.  

بیات طراحی و قالب گیری الکترونیک برای در مان  ناهنجاری‌های رشد و تکاملی و  استفاده از ریداکش گایدها را از دیگر فعالیت‌ها نام برد و  افزود: این روش قابل گسترش به دیگر رشته‌ها از جمله ارتوپدی و جراحی اعصاب است.  

وی همچنین استفاده از سلول‌های بنیادی و مواد قابل جذب به جای استفاده از فلز و رزین برای تولید پروتزها را از دیگر برنامه‌های این مرکز دانست و طرح رجیستری بیماران شکاف کام و لب و ثبت اطلاعات ۱۲۴۸ کودک در این سامانه، ۲۵۱ جراحی ارگناتیک و ۱۰۹ پروتز اختصاصی در یک سال اخیر وتربیت نیروی انسانی آموزش دیده را از دیگر فعالیت‌های این مرکز نام برد.

وی همچنین دربخش دیگری از سخنان خود گروه جراحی فک دانشگاه را با حضور ۲۲متخصص و فلوشیپ جراحی فک، بزرگترین گروه جراحی در غرب آسیا دانست و گفت: این گروه از چین تا اروپا مثال ندارد و افتخار می‌کنم که کنارشان هستم.  

دکتر فرید نجفی، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت نیز ضمن قدردانی از زحمات متخصصان این مرکز، اقدامات انجام شده را در مقایسه با فضای کوچک این مرکز، قابل توجه دانست.

نجفی استفاده از تجارب افراد از جمله متخصصان این مرکز را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: ایجاد شبکه همکار در کشور بسیار مهم است و متصل کردن مراکز با حفظ مالکیت معنوی، می‌تواند به تکثیر مرکزی مانند مرکز شما کمک کند و آماده‌ایم در این زمینه‌ها همکاری لازم را انجام دهیم.

دکتر محمد رضا منظم، رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت معاونت تحقیقات وفناوری وزارت بهداشت نیز ضمن قدردانی گفت: کار ما واقعا کمک است در مسیری که حرکت می‌کنید و امیدواریم زمینه اختصاص تسهیلات کمک شود.

وی در عین حال استفاده از گردشگری سلامت را در شکوفایی بیشتر مرکز موثر دانست.

در این دیدار دکتر اکبرعبدالهی، رئیس مرکز رشد فناوری‌های سلامت دانشگاه، دکتر فرنوش محمدی عضو هیئت علمی بیمارستان شریعتی و گروه جراحی فک و صورت، دکتر نوری پژوهشگر مرکز تحقیقات جراحی‌های فک و صورت دکتر زند وکیلی مدیر عامل شرکت دانش بنیان مربوطه نیز حضور داشتند.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیمارستان شریعتی؛ دکتر نجفی همچنین در پایان این دیدار، از پرینتر سه بعدی و دیگر بخش‌های مرکز بازید کرد. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …