توبیخ لفظی متخلفان اوپک پلاس توسط وزیر سعودی

عربستان سعودی با توبیخ لفظی نزدیکترین متحد خود در منطقه، عزم خود را برای متوقف کردن تخلف اعضای اوپک پلاس در اجرای سهمیه کاهش تولیدشان نشان داد.

به گزارش ایسنا، شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی رفتار اعضای اوپک که تلاش می کنند نفت بیشتری تولید کنند را قویا محکوم کرد. وی از کشوری نام نبرد اما حضور وزیر انرژی امارات متحده عربی در کنار وی به خوبی گویای منظورش بود.

سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی در یک اتفاق کم سابقه به جای ابوظبی، در ریاض و در کنار همتای سعودی خود در کنفرانس مجازی کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس حضور پیدا کرد و در سکوت به اظهارات عبدالعزیز بن سلمان گوش کرد.

امارات متحده عربی در ماههای اخیر یکی از بدترین موارد نقض توافق کاهش تولید نفت را در میان اعضای اوپک و متحدانشان داشته است. طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی، این کشور در اوت تنها به ۱۰ درصد از سهمیه کاهش تولیدش عمل کرد.

شاهزاده عبدالعزیز در سخنرانی گشایش جلسه کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس اظهار کرد: استفاده از تاکتیکها برای تولید بیش از حد و مخفی کردن عدم پایبندی در گذشته بارها امتحان شده و همیشه شکست خورده است. تولیدکنندگان متخلف هیچ دستاوردی نداشته و به شهرت و اعتبار گروه خدشه وارد کرده اند.

در حالی که مزروعی به تولید مازاد به میزان اندک اذعان کرده است اما آمار رهگیری نفتکشها نشان می دهد که صادرات این کشور بسیار بالاتر از محدودیت تولیدش بوده است.

وزیر انرژی عربستان سعودی گفت: تلاشها برای زرنگی کردن در بازار موفق نخواهد شد و تاثیر منفی می گذارند زیرا چشمها و فناوری جهان به ما دوخته شده است.

طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی، امارات متحده عربی در اوت حدود ۵۲۰ هزار بشکه در روز بالاتر از سهمیه خود نفت تولید کرده است. نقض توافق کاهش تولید از سوی این کشور با شرایط دشوار بازار نفت همزمان شده که سیگنالهای جدیدی از آسیب دیدن تقاضا تحت تاثیر موج دوم ابتلا به ویروس کرونا را دریافت کرده است. نفت برنت پس از ماهها ثبات، هفته گذشته برای نخستین بار از ژوئن به پایین ۴۰ دلار در هر بشکه سقوط کرد.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه که ریاست کمیته نظارتی را به طور مشترک همراه با شاهزاده عبدالعزیز برعهده دارد، در ابتدای جلسه گفت: ما شاهد دشواری روند احیای تقاضا برای نفت به سطح پیش از شیوع ویروس کرونا هستیم و دورنمای تولید ناخالص داخلی جهانی و تقاضا برای نفت مورد بازنگری منفی قرار گرفته اند. اینها ترندهایی هستند که باید امروز مورد بحث قرار گرفته و در اقدامات آینده به حساب آورده شوند. نواک پیش بینی کرد تقاضای جهانی برای نفت در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ به طور کامل احیا شود. وی از تولیدکنندگان مشارکت کننده در پیمان کاهش تولید خواست به طور کامل به کاهش تولیدی که متعهد شده اند، عمل کنند.

همه اعضای اوپک پلاس که از سهمیه تولیدشان فراتر رفته و نفت بیشتری تولید کرده اند، متعهد شده اند که مازاد تولیدشان را در ماههای بعدی جبران کنند. پیش از نشست روز پنج شنبه، عمده کاهش تولید جبرانی قرار بود از سوی نیجریه و عراق تا پایان سپتامبر انجام گیرد.

یک نماینده اوپک که مایل نبود نامش فاش شود، اظهار کرد: این کشورها که اکنون امارات هم شامل آنها قرار می گیرد، تا پایان نوامبر فرصت دارند تا روند جبران مازاد تولیدشان را کامل کنند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، شاهزاده عبدالعزیز اظهار کرد: ما باید تلاش کنیم برنامه جبرانی را پشت سر گذاشته و تا پایان سال کامل کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …