توجه به فردوسی زیاد شده است

علی‌اصغر محمدخانی با مرور کارنامه فردوسی‌پژوهی در سال ۹۹ می‌گوید: خوشبختانه توجه به فردوسی و اثر سترگ او شاهنامه در سال‌های گذشته روزافزون بوده و آثار ارزشمندی درباره شاهنامه نوشته شده که هرکدام نکته‌ای از نکات ظریف و ارزشمند این شاهکار جاویدان ادب فارسی را می‌نمایانند.

معاون فرهنگی و بین‌الملل شهر کتاب در گفت‌وگو با ایسنا به مناسبت ۲۵ اردیبهشت روز بزرگداشت فردوسی به پربرگ و بارشدن کارنامه فردوسی‌پژوهی در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: شناختن اثر بزرگ فردوسی و به روح و جوهر آن پی بردن برای مردم ایران وظیفه‌ای است خطیر و دلپذیر و زمینه شناخت بیشتر آن فراهم شده است و باید همچنان از جنبه‌های گوناگون شعر و هنر و اندیشه فردوسی سخن گفت که شاهنامه فقط داستان جنگ‌ها پیروزی‌های رستم نیست بلکه سرگذشت ملتی است در طول قرون و نمودار فرهنگ و اندیشه و آرمان‌های آن‌هاست.

او افزود: فردوسی حکیم بزرگی است و بهترین شاهد حکیم بودن و دید فلسفی داشتن فردوسی آغاز شاهنامه است که مسائل مربوط به آفرینش و خرد و میزان قدرت آن مورد بحث قرار گرفته و اندیشه‌های فردوسی در سراسر شاهنامه گواه خردورزی اوست. شاهنامه با وصفی بی‌نظیر از خدای یگانه آغاز می‌شود و برترین آفریده‌های الهی را که جان و خرد است به او نسبت می‌دهد و نخستین سخن فردوسی درباب بالاترین و نخستین آفریده خداوند که خرد است، دیده می‌شود.

محمدخانی به جایگاه جهانی فردوسی در ادبیات جهان اشاره کرد و گفت: فردوسی تنها شاعر یک ملت نبود، بلکه همچنین یکی از بزرگان ادبیات جهان است که آثارش در کنار آثار سعدی و حافظ و خیام به بسیاری از زبان‌ها ترجمه و منتشر شده است و همواره برای اقوام و ملت‌های دیگر حائز اهمیت است.

معاون فرهنگی شهر کتاب درباره کارنامه فردوسی‌پژوهی در سال ۱۳۹۹ گفت: ۲۱۳ اثر در سال ۹۹ از فردوسی و درباره‌ او برای نخستین‌بار با شمارگان ۲۲۵۴۳۰ نسخه منتشر شده است. از این تعداد ۱۰۶ اثر با شمارگان ۱۱۳۶۱۰ نسخه به بازنویسی و اقتباس از داستان‌های شاهنامه اختصاص داشته است. شاهنامه و گزیده‌ آن ۲۸ بار با شمارگان ۳۹۵۰۰ نسخه منتشر شده و ۷۹ اثر به نقد و بررسی شاهنامه از دیدگاه‌های مختلف اختصاص داشته است. همچنین ۱۲۷ اثر در این سال با شمارگان ۱۰۴۷۳۰ نسخه چاپ مجدد شده‌اند که ۴۹ اثر با شمارگان ۴۵۳۸۰ نسخه به اقتباس و بازنویسی داستان‌های شاهنامه و ۴۸ اثر با شمارگان ۳۹۰۸۰ نسخه به نقد و بررسی شخصیت‌ها و جایگاه اسطوره‌ای شاهنامه اختصاص داشته است. شاهنامه ۳۰ بار تجدید چاپ شده است.

او در پایان افزود: با این‌که امسال هم مانند سال گذشته برگزاری همایش‌ها و نشست‌های حضوری مقدور نیست اما برنامه‌های فراوانی به صورت مجازی به همت دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی در ایران و بسیاری از کشورها در پاسداشت مقام بزرگ فردوسی و شاهنامه برگزار می‌شود که فرصت خوبی را برای مخاطبان و علاقه‌مندان شاهنامه فراهم می‌کند تا از دستاوردهای جدید شاهنامه‌پژوهی بهره‌مند شوند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …