ثبت ملی «سردیس فردوسی» در کتابخانه ملی ایران

در آستانه ۲۵ اردیبهشت ماه و روز بزرگداشت «حکیم ابوالقاسم فردوسی»، سردیس این شاعر پرآوازه و بزرگ ایرانی، اثر «استاد ابوالحسن صدیقی» در فهرست آثار منقول ملی ثبت شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، این اثر که در موزه کتاب و میراث مستند سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نگهداری می‌شود در ششم اسفند ماه سال گذشته از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور به شماره ۱۴۴۸ در فهرست آثار ملی منقول به ثبت رسیده‌ است.

مراحل ارزیابی اصالت اثر و تکمیل شناسنامه ثبتی آن توسط هنرمندان و صاحب‌نظران حوزه مجسمه‌سازی و فرزند استاد صدیقی صورت گرفت و نهایتا مراتب ثبت اثر در تاریخ ۱۵ اردیبهشت‌ماه سال جاری پس از انجام تشریفات قانونی به استانداری تهران و وزارتخانه‌های اقتصاد و دارایی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان برنامه و بودجه و سایر سازمان‌ها و مراکز ذیربط ابلاغ شد.

 این اثر ارزشمند در سال ۱۳۱۳( هشتاد و شش سال قبل)، توسط استاد ابوالحسن صدیقی خلق و پس از آن در سرسرای ساختمان قدیم و تاریخی کتابخانه ملی ایران واقع در خیابان سی‌تیر نصب شد که با انتقال ساختمان کتابخانه ملی، در حال حاضر در محل موزه کتاب و میراث مستند ایران واقع در ساختمان جدید کتابخانه ملی در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

ابعاد این سردیس ۵۰ در ۲۶ با ارتفاع ۷۰ سانتی‌متر بوده و جنس عمده‌ی آن از گچ‌فرنگی پتینه شده ساخته شده و در پایین آن امضای استاد و تاریخ ساخت وجود دارد.

«استاد ابوالحسن‌خان صدیقی» (زاده ۱۳ مهرماه ۱۲۷۳- درگذشت ۲۰ آذرماه ۱۳۷۴ خورشیدی)، نقاش و مجسمه‌ساز برجسته ایرانی و از شاگردان «کمال‌الملک» بود. از آثار وی می‌توان به تندیس «فردوسی» در میدان فردوسی تهران، تندیس «حکیم عمرخیام نیشابوری» در پارک لاله، تندیس «یعقوب لیث صفاری» در زابل، تندیس «نادرشاه افشار» در آرامگاه نادر و طراحی چهره «ابن‌سینا» اشاره کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …