جریمه چند میلیارد دلاری لهستان علیه خط لوله گازی روسیه

دیده بان ضدانحصارطلبی لهستان شرکت گازپروم را بر سر خط لوله نورد استریم ۲ مبلغ ۷.۶ میلیارد دلار معادل ۶.۴۸ میلیارد یورو جریمه کرد و با این اقدام، جبهه جدیدی در جنگ سیاسی علیه این پروژه گاز طبیعی گشوده شد.

به گزارش ایسنا، این جریمه سنگین به فشارها علیه این پروژه که نزدیک به اتمام است، می افزاید. خط لوله نورد استریم ۲ گاز روسیه را از طریق دریای بالتیک مستقیما به آلمان منتقل می‌کند. لهستان و آمریکا مدتها با این خط لوله مخالفت کرده و مدعی شده اند که باعث افزایش وابستگی اروپا به گاز روسیه می‌شود. با این حال آلمان دیدگاه تجاری تری نسبت به این پروژه داشته و باعث خشم لهستان از رویکرد اتحادیه اروپا شده است.

دیده بان ضدانحصارطلبی لهستان اعلام کرد این خط لوله مانع رقابت شده و منافع مصرف کنندگان را نقض می‌کند. گازپروم و شرکایش ۳۰ روز فرصت دارند تا توافق فاینانس را خاتمه داده و رقابت را احیا کنند. جریمه صادره معادل ۱۰ درصد از درآمد شرکت گازپروم و حداکثر مبلغ مجاز برای جریمه بوده است. گازپروم در واکنش به این جریمه اعلام کرد که درخواست تجدیدنظر می کند.

ارزش سهام گازپروم در مسکو در پی صدور این جریمه، ۰.۸ درصد افت کرد. دولت لهستان فشار بر آلمان را به منظور متوقف کردن پروژه نورد استریم ۲ در پی مسمومیت الکسی ناوالنی، منتقد برجسته پوتین تشدید کرده و اقدام اخیر ممکن است تلاش در جهت وادار کردن آلمان و اتحادیه اروپا برای حمایت از تحریمهای بیشتر باشد.

اگرچه نورد استریم ۲ خارج از آبهای سرزمینی لهستان احداث شده اما دولت این کشور از طریق خطوط لوله دیگری که تحت کنترل گازپروم قرار دارند به خصوص خط یامال که گاز را از میادین بزرگ سیبری منتقل می‌کند، به اعمال نفوذ پرداخته است. لهستان تنها کشور ترانزیتی برای گاز یامال است که سالانه حدود ۳۰ میلیارد متر مکعب گاز به آلمان می رساند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان برای دست برداشتن از حمایت از نورد استریم ۲ تحت فشار فزاینده ای قرار گرفته و حتی هم حزبیهای وی این پروژه را زیر سوال برده اند. لغو این پروژه به معنای هدر رفتن سالها تلاش دولت برای تبدیل آلمان به یک هاب گازی پرمنفعت خواهد بود. همچنین طرحهای غولهای بزرگی مانند باسف را که برای آنها تامین گاز از یک منبع ضروری است، به خطر می اندازد.

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا با تشدید تحریمها علیه نورد استریم ۲، از اروپاییها خواسته است گاز طبیعی بیشتری از آمریکا خریداری کنند. لهستان که متحد آمریکا در اروپای شرقی است، از تحریمهای آمریکا علیه گازپروم استقبال کرده و مقامات لهستانی در سفر ماه اوت مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا به ورشو، درباره این خط لوله با وی به گفت و گو نشستند.

اقدام اخیر لهستان، اختلافهای این کشور با اتحادیه اروپا را تشدید می‌کند. اصلاحات قضایی لهستان باعث تحقیقات اتحادیه اروپا درباره پایبندی این کشور به استانداردهای دموکراتیک این بلوک شده است.

در حالی که گازپروم مالک پروژه نورد استریم ۲ است اما نیمی از هزینه ۹.۵ میلیارد یوروی آن توسط شرکت انژی فرانسه، رویال داچ شل، شرکتهای آلمانی یونی پر و وینترشال و OMV اتریش تامین شده است.

دفتر رقابت و حمایت از مصرف کننده لهستان پنج شرکت اروپای غربی را به خاطر تامین مالی این پروژه مجموعا ۲۳۴ میلیون زلوتی جریمه کرد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، کار ساخت این خط لوله نزدیک به اتمام بود که آمریکا سال گذشته تحریمهایی را وضع کرد و باعث شد شرکت سوییسی احداث کننده لوله ها در بستر دریا، از این پروژه کنار بکشد. گازپروم اعلام کرده که سرگرم کار برای تکمیل ساخت خط لوله نورد استریم ۲ است اما معلوم نیست کار چه زمانی به پایان می رسد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …