جلوه‌ نام علی (ع) در آثار تاریخی

موزه ملی ایران همزمان با عید غدیر، ۱۲ اثر موزه‌ای مرتبط با حضرت علی (ع) و کلمه «علی» را که در آثار تاریخی مختلف این موزه حک شده‌اند رونمایی کرد.

به گزارش ایسنا، موزه ملی ایران در تیزری با عنوان «جلوه‌های نام امام علی (ع) در آثار موزه»، ۱۲ اثر موزه‌ای خود را این‌طور معرفی کرده است:

نسخه قرآن کریم با رقم الحاقی «کتبه علی بن ابیطالب»، که به شماره ۴۲۷۹ در موزه ثبت شده، به خط کوفی روی پوست در سده چهارم هجری قمری تالیف شده است. این اثر تاریخی از اردبیل به دست آمده است.

کاسه سفالی لعابدار مزین به کتیبه حدیث از امام علی (ع) به خط کوفی و متعلق به سده‌های سوم و چهار هجری قمری در نیشابور به دست آمده است. روی این ظرف سفالی که به شماره ۲۱۳۰۱ در موزه ملی ایران نگهداری می‌شود، نوشته شده است: «حرص و تنگ‌نظری نشانه تهی‌دستی است»

کاسه سفالی لعابدار مزین به کتیبه احادیث از امام علی (ع) به خط کوفی و متعلق به سده‌های سوم و چهارم هجری قمری است که در نیشابور به دست آمده است.

در دایره اول این کتیبه که به شماره ۳۷۶۱ در موزه ملی ایران نگهداری می‌شود، نوشته شده «آزادمرد همواره آزاد است هر چند که دچار سختی شود». دایره دوم این کتیبه نیز این متن را در خود دارد: «حرص و تنگ‌نظری نشانه تهی‌دستی است»

کاشی فیروزه‌ای مزین به نقش با نام امام علی (ع) متعلق به دوره ایلخانی (سده هفتم هجری قمری) که در تخت سلیمان به دست آمده است.

این اثر تاریخی که به شماره ۲۳۵۲۹ در موزه ملی ایران نگهداری می‌شود، یک کاشی شش‌ضلعی به شیوه قالبی و از خمیر شیشه با لعاب فیروزه‌ای است که نقش کنده‌کاری‌شده فیروزه‌ای «علی» به خط کوفی سه بار در حالت چرخان روی آن تکرار شده و نقش مکمل که فاقد لعاب است تداعی‌کننده «علی» به خط کوفی است.

نسخه خطی مزین به صد کلمه از امام علی (ع) متعلق به سده ۹ هجری قمری (دوره تیموری) است که روی کاغذ دولت‌آبادی و در ۳۵ صفحه تدوین شده است.

این اثر تاریخی که در آستانه شیخ صفیالدین اردبیلی به دست آمده است، اکنون به شماره  ۳۷۰۸ در موزه ملی ایران نگهداری می‌شود. این اثر به خط نسخ و نستعلیق و با قلم دودانگ با طلا و لاجورد نوشته شده است، همچنین هر صفحه سه سطر درشت و هفت سطر ریز دارد.

محراب سنگ مرمر مزین به کتیبه با نام امام علی (ع) به خط ثلث و کوفی از دوره تیموری (سده ۹ هجری قمری)، که از ابرقو در استان یزد به دست آمده و اکنون به شماره ۳۳۱۱ در موزه مادر ایران نگهداری می‌شود.

این محراب مزین به کتیبه‌ای به خط ثلث و کوفی و دارای نگاره‌های اسلیمی، گیاهی و هندسی است که برجسته و کنده‌کاری شده است. در دو لچک بالای طاق محراب کلمه «علی» در کادر شش‌گوش به صورت کنده‌کاری و برجسته به خط کوفی در دو طرف تکرار شده است‌. در حاشیه دور تا دور محراب آیه ۱۱۰ سوره الاسرا به خط ثلث نوشته شده است.

آینه نقره‌ای دسته‌دار مدور مزین به کتیبه با نام امام علی (ع) که از گرگان به دست آمده، متعلق به دوره صفوی (سده‌های  ۱۰ و ۱۱ هجری قمری) است که اکنون به شماره ۸۵۵۴ نگهداری می‌شود.

در قسمت میانی این اثر تاریخی به خط کوفیِ بنایی و در کادر مربع چهار بار کلمه «علی» تکرار شده و چهار طرف آن را نقوش گیاهی و اسلیمی در برگرفته است.

محراب سنگی مزین به نام امام علی (ع) به خط کوفی (آیات قرآنی و “الله اکبر”، “محمد، علی، حسن و حسین”) که از مسجدجامع ابرکوه به دست آمده، متعلق به دوره صفوی (سده دهم هجری قمری) است و به شماره ۳۶۶۱ در موزه ملی ایران است.

محراب مسجدجامع ابرقو نمونه منحصربه‌فرد از محراب‌های سنگی سده دهم هجری قمری است که از چند قطعه سنگ مرمر ساخته شده و شامل یک محراب، بک قطعه در بالای محراب و دو ستون است که محراب به رنگ متمایل به قرمز و قطعه بالای محراب و دو ستون به رنگ روشن است.

نسخه خطی مزین به چهل حدیث از احادیث امام علی (ع) نیز توسط شاه محمود نیشابوری ملقب به زرین‌قلم به خط نستعلیق نوشته شده است.

این اثر تاریخی که در دهم هجری قمری (۹۵۱ قمری) تالیف شده اکنون به شماره اثر ۹۲۰۶ نگهداری می‌شود. این نسخه در ۱۵ صفحه، سه سطر درشت، دو سطر ریز و هشت سطر چلیا دارد. صفحه اول دارای سرلوح مذهب و صفحه دوم نیز دارای مذهب و مرصع و حاشیه و هر دو صفحه دارای تزیین حل‌کاری است.

قطعه خط نستعلیق مزین به شعر با نام امام علی (ع) که توسط ابوالمعالی الحسینی  احتمالا در قرن ۱۲ هجری قمری تالیف شده و اکنون به شماره ۴۷۰۰ در موزه ملی ایران نگهداری می‌شود.

در متنِ این کتیبه نوشته شده است: «با مهر علی طینت هر کس که سرشت/هر چند همیشه در دیر و کنشت//در دوزخ اگر درآورندش بمثل/جا گرم نکردم میبرندش بهشت»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …