جهش نیرو در نیروگاه خرم‌آباد/ وقتی تحریم توان مقاومت ندارد

ایسنا/لرستان نیروگاه سیکل ترکیبی خرم آباد که هفتم بهمن‌ماه ۱۳۹۵ با حضور چیت‌چیان، وزیر وقت نیرو و مسئولان ارشد لرستان کلنگ‌زنی شده بود امروز هشتم خرداد ۱۳۹۹ با حضور فتاح رییس بنیاد مستضعفان افتتاح شده و به ‌بهره‌برداری رسید. افتتاح این نیروگاه در سال جهش تولید، کمک شایانی به تولید برق کشور خواهد کرد و گام محکم دیگری برای خودکفایی در این صنعت خواهد بود.

در مدیریت بحران نمره بالایی داریم

مهندس پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان در مراسم افتتاح این نیروگاه گفت: همه نیروگاه‌های بنیاد در بورس عرضه می‌شوند.

وی اظهار کرد: بالاترین عبادت خدمت به مردم است و این از افتخارات ما محسوب می شود. لرستان زینت نظام است و تنها منطقه ای است که برای انقلاب هزینه به دنبال نداشته بلکه ۶۲۰۰ شهید تقدیم انقلاب کرده است. حتی اگر اعتراضی بوده آن را با نجابت مطرح کرده و این حق را بر گردن ما ایجاد می کند.

او اضافه کرد: در نقش کمیته امداد آنچه را که می توانستیم برای لرستان انجام دادیم تا مسئولین امر در این استان در جریان سیل علی رغم اینکه اضطراب حاکم بود خوب عمل کرده و آرامش را به مردم برگرداندند به گونه ای که امروز شنیده ایم آخرین فراز ساخت و سازها در حال اتمام است.

فتاح با اشاره به اینکه در مدیریت بحران نمره بالایی داریم و باید در دوران غیر بحران هم جلوه کنیم تا هزینه ها را کاهش دهیم اضافه کرد: اگر لرستان قابلیت های زیادی دارد اما به توسعه نرسیده این به دلیل ضعف ما مدیران است.

وی گفت: در سیل گذشته سیمان مصرفی خانه های تعمیری و آسیب دیده را تامین کردیم و ۷۷ هزار سیمان رایگان را به استان دادیم و مابقی را هم خواهیم داد.

فتاح در مورد سرمایه گذاری نیروگاه سیکل ترکیبی خرم آباد گفت: مجوز این نیروگاه سال های گذشته صادر شده که سرمایه گذار آن بنیاد مستضعفان است. وزارت نیرو مجوزها را صادر کرده و برنامه ریزی کردیم که بیش از شش هزار میلیارد تومان اعتبار به آن دهیم تا امروز ۲۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده و تا پایان سال نیز۱۷۰۰ میلیارد تومان پرداخت خواهد شد.

وی اضافه کرد: نیروگاه از ابتدا سیکل ترکیبی ساخته شده و این در حالیست که خیلی از نیروگاه های ساخته شده در سطح کشور حرارتی هستند.

رئیس بنیاد مستضعفان کشور با بیان اینکه خوشبختانه نیروگاه سازی در کشور بومی سازی شده است و از فاز صفر طراحی، احداث، نصب، نگهداری و تعمیر آن توسط نیروهای ایرانی انجام شده است افزود: اینجا نمود عینی اقتصاد مقاومتی و تجلی گاه مهندسین ایرانی و نبوغ آنهاست که تحریم ها را در هم شکستند.

وی یادآور شد: بنیاد در عرصه نیروگاهی در کشور فعال است. همچنین در امر توسعه صنعتی و کشاورزی فعالیت دارد. چرا که وظیفه اش محرومیت زدایی بوده و همچنین به مسائل زیربنایی تولید نیز نیم نگاهی داشته است.

او اضافه کرد: امروز تصمیم گرفتیم فاز دوم نیروگاه خرم آباد را طی تفاهم نامه ای با استان امضاء کنیم و هدفمان این است همه نیروگاه‌های بنیاد مستضعفان را در بورس عرضه کنیم و در اولین فرصت نیز نیروگاه خرم آباد را نیز به بورس خواهیم برد.

فتاح افزود: در بحث مبارزه با کرونا یک منطقه ای در لرستان را در نظر خواهیم گرفت و در آنجا مستقر خواهیم شد و کارهای توسعه ای و پیشرفت و آبادانی را عملیاتی خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: همچنین برای خانواده های دو معلول به بالا بنیاد تصمیم گرفته همه خانه های آنها را احداث کند. هر چند تاکنون با کمک بنیاد بیش از ۲۰۰ خانه به مددجویان تحت حمایت بهزیستی استان داده شده است و امروز نیز ۵۰۰۰ بسته حمایتی به لرستان آمده تا با صلاحدید مسئولین به افراد نیازمند داده شود.

این مسئول گفت: اطمینان می دهیم که بنیاد و نهادهای زیر نظر رهبری با همه ظرفیت خالصانه در کنار دولت و در خدمت مردم هستند و قطعا این خدمت بی منت بوده و در راستای انجام آن تلاش خود را خواهیم کرد.

به توانمندی ایرانی و اعتماد به جوانان به خودکفایی برسیم

فتاح رئیس بنیاد مستضعفان همچنین در حاشیه مراسم افتتاح  این نیروگاه گفت: در بنیاد عزممان را جزم کرده‌ایم تا به تحریم و مشکلات ناشی از آن اعتنایی نکنیم و با اتکاء به توانمندی ایرانی و اعتماد به جوانان به خودکفایی برسیم.

وی با بیان اینکه بنیاد مستضعفان در سیکل ترکیبی سرمایه گذاری کرده و خوشبختانه در این شرایط تحریم توانستیم استفاده از توانمندی نیروهای بومی و تجهیزات تولید شده در داخل کشور، نیروگاهی ۱۰۰ درصد ایرانی، مدرن و با راندمان بالا و پیشرفته ایجاد کنیم.

فتاح اضافه کرد: نیروگاه سیکل ترکیبی خرم آباد مصداق بارز اقتصاد مقاومتی در شرایط تحریم است که طراحی، نصب و راه اندازی آن به دست جوانان متخصص توانمند و خلاق کشورمان ایجاد شده است.

او یادآور شد: این نیروگاه با ۳۲۴ مگاوات وارد مدار می شود و این مصداق بارز جهش تولید است. تمام سعی مان این است که واحد بخار این نیروگاه را تا پایان امسال به نتیجه برسانیم چرا که همه ابزار و بستر آن فراهم شده و این می تواند به تولید برق کشور کمک کند.

رئیس بنیاد مستضعفان گفت: امروز با نظر مسئولین ملی و استانی تصمیم گرفتیم فاز دوم این نیروگاه را نیز با امضای تفاهم نامه ای در استان عملیاتی کنیم که در فاز دوم نیز ۵۴۰ مگاوات برق تولید می شود.

فتاح تصریح کرد: در بنیاد مستضعفان عزم مان را جزم کردیم تا با بی اعتنایی به تحریم و مشکلات ناشی از آن و اتکاء به توانمندی جوانان متخصص ایرانی اعتماد به آنها و مصرف کالای داخلی بتوانیم خودکفا شویم و نشان دهیم که تلاش استکبار به جایی نخواهد رسید و قطعا افتتاح نیروگاه امروز پیام بزرگی را می رساند که ما متوقف نمی شویم.

وی افزود: در بحث محرومیت زدایی، آبادانی و پیشرفت گام های موثری را برداشته ایم به گونه ای که برای مسکن و اشتغال مددجویان کمیته امداد و بهزیستی کمک های موثری انجام شده است.

این مسئول گفت: مناطقی را در استان برای آبادانی انتخاب خواهیم کرد و افتخار می کنیم که خادم مردم لرستان باشیم.

لرستان فضاهای بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری دارد

سید موسی خادمی استاندار لرستان نیز در این رابطه گفت: بنیاد مستضعفان می‌تواند بخشی از خلل ایجاد شده در توسعه کشور را جبران کند.

وی اظهار کرد: بنیاد مستضعفان و مهندس فتاح در بحث احداث مسکن افراد خسارت‌دیده در سیل کمک‌های فراوانی انجام دادند.

خادمی با بیان اینکه مهندس فتاح به توازن منطقه‌ای و به اینکه ‌برخی استان‌ها آن‌گونه که بخواهند نتوانستند حقشان را بگیرند اعتقاد دارد، افزود: بنیاد مستضعفان می‌تواند بخشی از خلل ایجاد شده در توسعه کشور را جبران کند.

استاندار لرستان گفت: بنیاد مستضعفان پس از شیوع ویروس کرونا از سایر دستگاه‌ها در بحث بسته‌های معیشتی پیشتاز بوده است.

خادمی با بیان اینکه استان فضاهای بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری دارد، عنوان کرد: انتظار داریم بنیاد در بخش سرمایه‌گذاری کشاورزی، انرژی و سایر بخش‌های استان را ویژه ببیند.

فاز اول این نیروگاه ۴۸۴ مگاوات تولید برق دارد

محسن امیری مدیرعامل شرکت برق و انرژی صبا وابسته به بنیاد مستضعفان در مراسم افتتاح این نیروگاه گفت: نیروگاه سیکل ترکیبی خرم‌آباد توانایی تأمین یک درصد پیک مصرف کشور را دارد.

وی اظهار کرد: این نیروگاه به همت بنیاد مستضعفان در راستای محرومیت‌زدایی و اشتغال ایجاد شده است.

این مسئول اضافه کرد: ظرفیت نیروگاه تولید برق پایدار در کشور افزایش یافته و این به مدد راه‌اندازی نیروگاه‌های بنیاد بوده است.

امیری ادامه داد: در طی دو ماهه امسال تولید نیروگاه‌های بنیاد ۱۹ درصد رشد داشته و به دو میلیون مگاوات در ساعت رسیده است.

وی افزود: فاز اول این نیروگاه ۴۸۴ مگاوات تولید برق دارد و همچنین توانایی تولید یک درصد پیک مصرف کشور و ۱۰ درصد تولید برق غرب کشور را دارا است.

امیری گفت: بیش از ۵۰۰ نیروی بومی به صورت مستقیم در این مجموعه فعالیت دارند و همچنین ۱۵۰ نیروی متخصص در این مجموعه همکاری دارند و تمام استانداردهای زیست محیطی در آن رعایت شده است.

در ساخت نیروگاه جزو ۵ کشور مطرح دنیا هستیم

عباس علی آبادی مدیر گروه صنعتی مپنا نیز اظهار کرد: پیچیده‌ترین تجهیزات نیروگاهی را دردنیا می سازیم و این یکی از افتخارات بزرگ ملی محسوب می شود.

وی اظهار کرد: در ساخت نیروگاه جزو ۵ کشور مطرح دنیا هستیم و دربحث ساخت تجهیزات نیروگاه رتبه سوم دنیا را داریم.

او گفت: در نیروگاه سیکل ترکیبی خرم آباد بیش از ۶۵ درصد نیروها بومی هستند و فقط از نیروهای تخصصی به صورت بومی استفاده شده است.

مدیر گروه صنعتی مپنا افزود: این مهم محصول انجام کار دسته جمعی و همدلی بوده و سال آینده نیز بخش بخار این نیروگاه را به مدار می اندازیم.

علی آبادی تصریح کرد: برای استخدام نیروهای بهره بردار و جذب نیروهای بومی تنها در لرستان آگهی استخدام داده شده است.

برای عملیات اجرایی فازهای بعدی و توسعه‌ای باید ۳۱۰ میلیون یورو هزینه شود

محسن طرزطلب مدیرعامل شرکت تولید برق حرارتی نیز گفت: واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی خرم‌آباد امسال تکمیل و سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی اظهار کرد: منابع مالی این نیروگاه ۳۱۰ میلیون یورو بوده که از سوی بنیاد مستضعفان تأمین‌ شده است.

او ادامه داد: برای عملیات اجرایی فازهای بعدی و توسعه‌ای این نیروگاه باید ۳۱۰ میلیون یورو هزینه شود.

این مسئول از تولید بیش از ۴۵۰ مگاوات برق در نیروگاه سیکل ترکیبی خرم‌آباد خبر داد و با بیان اینکه این اولین نیروگاه حرارتی لرستان است، تصریح کرد: سعی می‌کنیم واحد بخار این نیروگاه امسال تکمیل و سال آینده به بهره‌برداری برسانیم تا راندمان از ۳۳ به ۴۴ درصد برسد.

طرزطلب گفت: از محل مطالبات بنیاد و گروه صبا وابسته به بنیاد مستضعفان عملیات اجرایی فاز دوم این نیروگاه آغاز خواهد شد.

وی عنوان کرد: برای تأمین آب نیروگاه کلاس اف مشکل داریم تا این پروژه سرعت بیشتری بگیرد؛ هم‌اکنون تراز تولید لرستان منفی است که با افتتاح این نیروگاه مثبت می‌شود و علاوه بر تأمین برق استان برق استان‌های هم‌جوار هم تأمین خواهد شد.

تمام مؤلفه‌ها را برای جهش و موفقیت داریم

همچنین حجت‌الاسلام سید احمد شاهرخی نماینده ولی‌فقیه در لرستان گفت: با وجود بنیاد مستضعفان و نهادهای زیرمجموعه رهبری می‌توان مسیر توسعه و پیشرفت را طی و پرچم آن را به اهتزاز درآورد.

وی اظهار کرد: بنیاد مستضعفان در امر محرومیت‌زدایی نقش‌آفرینی زایدالوصفی انجام داده است.

شاهرخی ادامه داد: خوشبختانه تمام مؤلفه‌ها را برای جهش و موفقیت داریم چرا که کشور و همچنین استانی چهارفصل داریم.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان گفت: لرستان به لحاظ منابع آبی، خاک حاصلخیز، معادن، نفت، پتروشیمی و هر آنچه که نیازمند رشد و توسعه بوده استانی با ظرفیت است.

شاهرخی افزود: علیرغم وجود ۱۲ میلیارد مترمکعب آب در استان تنها ۲۵ درصد زمین‌های استان آبی هستند.

وی اضافه کرد: با وجود بنیاد مستضعفان و نهادهای زیرمجموعه رهبری می‌توان مسیر توسعه و پیشرفت را طی و پرچم آن را به اهتزاز درآورد.

شاهرخی گفت: بنا به فرموده امام راحل فتح الفتوح انقلاب تربیت انسان‌های عالم، با ایمان و داناست تا چنین نیروگاهی که ساخت کشور و عزت‌آفرین است به ثمر برسد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …