حضور یک رقیب ایتالیایی بر سر راه پروژه "ایلان ماسک"

در سال ۲۰۲۱، یک شرکت ایتالیایی قصد دارد “الکترودهای عصبی”(neuroelectrodes)انعطاف پذیری را برای “نظارت عصبی”(neuromonitoring) در حین جراحی تومور معرفی کند. همین امر باعث می‌شود شرکت مذکور یک گام از پروژه “نورالینک”(Neuralink)ایلان ماسک که یکی از کارآفرینان آمریکایی برجسته جهان امروز است جلوتر بیفتد.

به گزارش ایسنا و به نقل از اینوویشن اوریجینز،جراحی مغز فعالیت پیچیده‌ای است. برای از بین بردن تومور و عدم آسیب رساندن به ارگان‌های دیگر در حین جراحی، فرآیندها از طریق نظارت عصبی(که این امر نظارت الکتروفیزیولوژیک نیز نامیده می‌شوند) هدایت می‌شوند و این همان جایی است که الکترودهای عصبی، یکپارچگی عملکرد مغز را کنترل می‌کنند.

الکترودها از مواد سخت و فلز ساخته شده‌اند که این امر سبب می‌شود برای استفاده در مناطقی که بافت نرم وجود دارد، ایده آل نباشند. “لوکا راواگنان”(Luca Ravagnan) فیزیکدان متخصص در فناوری نانو و مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران شرکت”وایز”(Wise) در این باره گفت: مغز مانند پودینگ و اعصاب مغز نیز همانند رشته‌های ماکارونی پخته شده است.

وایز شرکتی است که الکترودهای عصبی را از مواد سیلیکونی زیست سازگار منعطف تولید کرده است.

این روش شامل تعبیه کردن نانوذرات فلزی در یک پایه پلیمری از قبل ساخته شده است. الکترودهای تولید شده توسط این روش به صورت بسیار محکمی به پلیمر متصل می‌شوند. آنها در برابر تغییر شکل، مانند خم شدن و کشش مقاوم هستند. به گفته راواگنان، این اولین الکترود قابل کاشت در جهان است که از مواد نرم ساخته شده است و از مزایای آن می‌توان به کمتر تهاجمی بودن و منعطف بودن آن هنگام کاشت بر روی بافت اشاره کرد.

این الکترودها مراحل آزمایش بالینی را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند و در حال حاضر، تحت نظارت و بررسی دقیق قرار گرفته تا نشان کیفیت اروپا/نشان سی ای(CE) به آن اعطا شود. راواگنان پیش بینی می‌کند این الکترودها را بتوانند در سال ۲۰۲۱ معرفی و رونمایی کنند و پس از آن عملیات تولید می‌تواند آغاز شود.

الکترودهای قابل کاشت، منعطف و فوق العاده کوچک شرکت “Wise Neuro” هم اکنون در حال آزمایش برای قرار دادن در طناب نخاعی بیماران مبتلا به درد مزمن هستند. کاشت الکترود برای تسکین درد چیز جدیدی نیست اما به دلیل طولانی و پیچیده بودن فرایند عمل جراحی و زمان بیهوشی طولانی مدت فقط گاهی اوقات انجام می‌شود.

علاوه بر این فناوری ایتالیایی امکان تولید الکترودهای نرم‌تر، مشابه نوارهای بسیار نازک سیلیکون را فراهم می‌کند. به همین ترتیب اینها می‌توانند جمع شوند و آنقدر کوچک هستند که می‌توانند با کمک سوزن در طناب نخاعی کاشته شوند. این شکل از کاشت ناشناخته نیست اما موادی که اکنون برای کاشت مورد استفاده قرار می‌گیرند، سفت و سخت و باریک و دراز هستند اما کاشت آن در عملی که به عنوان عمل جراحی زیر پوستی شناخته می‌شود، نیازی به جراحی تهاجمی و بیهوشی عمومی نیست. آزمایشات بالینی این محصول تسکین دهنده درد از سال ۲۰۲۲ آغازخواهند شد و محققان امیدوارند در سال ۲۰۲۳ برای عرضه به بازار تأیید شود.

نام (Wise Neuro) به طور واضح از کلمه “Euro” یا اروپا تشکیل شده است و این شرکت نیز به همین دلیل در یک کشور اروپایی قرار دارد. در سال‌های اخیر، این شرکت با جمع آوری ۲۶ میلیون یورو از شرکت‌ها و سرمایه گذاران ایتالیایی، آلمانی و سوئیس تأمین مالی شده است. از میان این شرکت‌ها می‌توان به سرمایه گذاری “صندوق سرمایه گذاری نیمه خصوصی شرکت آلمانی” High-Tech Gründerfonds “اشاره کرد. اتحادیه اروپا نیز دو میلیون یورو در این شرکت سرمایه گذاری کرده است.

البته این میزان سرمایه در مقابل سرمایه جمع آوری شده شرکت نورالینک ایلان ماسک که تاکنون بیش از ۱۵۰ میلیون دلار پول در آن سرمایه گذاری شده، ناچیز است. با این وجود، شرکت ماسک تاکنون نتوانسته از یک محصول ساخته شده رونمایی کند.

“نورالینک” تاکنون کمی مرموز کار می‌کرد تا اینکه سرانجام از برنامه‌های خود در ماه اوت پرده برداشت و نشان داد که درگیر ساخت و توسعه یک تراشه برای کاشت در مغز است که بتواند کارهای بسیاری بدون نیاز به اتصال به دستگاه سوم نظیر پخش موسیقی در مغز انجام دهد که یک کار استثنایی خواهد بود. این تراشه که یک رابط مغز و رایانه است، برای گسترش توانایی‌های انسانی و تحقق ابرانسان ساخته می‌شود. برخی از کارهایی که این فناوری جدید ممکن است انجام دهد این است که به مردم دید ابرانسانی بدهد یا حتی مغز انسان را در یک رایانه دانلود کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …