"حماسه ایران" در دل تحریم‌ها و کرونا

کاردار سفارت ایران در لندن می‌گوید که تحریم‌های آمریکا اجازه نداد تا اقلام و اشیای فرهنگی و تاریخی را از ایران برای نمایش در نمایشگاه “حماسه ایران” در موزه ویکتوریا و آلبرت لندن منتقل کنند اما با این وجود نمایشگاه با موفقیت برگزار شده و تا شهریور ماه برقرار است.

سید مهدی حسینی متین، کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن در گفت‌وگو با ایسنا درباره برگزاری نمایشگاه بزرگ آثار تاریخی و فرهنگی ایران در موزه ویکتوریا و آلبرت گفت: نمایشگاه بزرگ آثار تاریخی و فرهنگی ایران (Epic Iran) که در محل موزه ویکتوریا و آلبرت لندن در حال برگزاری است، یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در خارج از کشور است. بیش از دو سال پیش نظر و پیشنهاد اولیه برگزاری آن از سوی سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن به مدیران موزه ویکتوریا داده شده که مورد استقبال آنها قرار گرفت و در این مدت تلاش‌های مستمر از سوی برگزارکنندکان این موزه انجام شد تا آثار، قطعات، اشیاء باستانی، فرهنگی و تاریخی کشورمان از سراسر دنیا برای نمایش در این نمایشگاه جمع‌آوری شود.

وی هدف از برگزاری این نمایشگاه را نمایش برخی از زوایای پنهان تاریخ و فرهنگ تمدن ایران زمین به سایر ملل و علاقه مندان به امور فرهنگی و تاریخ ایران دانست و افزود: این نمایشگاه از هفته گذشته با حضور بنده و آقای هانت رییس موزه ویکتوریا و آلبرت به طور همزمان افتتاح شد. این نمایشگاه شامل ده قسمت است که به تاریخ و فرهنگ پنج هزار ساله ایران اختصاص دارد و ۳۰۰ قطعه از سراسر جهان از جمله از آمریکا و روسیه و برخی کشورهای اروپایی و موزه بریتانیا در لندن و برخی از افراد و ایرانیانی که دارای کلکسیونی از اشیاء ایرانی هستند اقلامی را برای نمایش به این نمایشگاه منتقل کردند از جمله خانواده ساری خانی که از بانیان این نمایشگاه است.

کاردار ایران در لندن گفت: این نمایشگاه قصد دارد در این ده بخش تاریخ و فرهنگ ایران را در دوره های مختلف از جمله تاریخ باستان، دوره هخامنشی و پس از آن و دوره های اسلامی و معاصر به نمایش بگذارد، از این جهت بسیار منحصر به فرد است چون برخی از اقلام برای اولین بار در معرض دید عموم قرار داده شده است و برخی هم به دلیل اهمیت آنها به لحاظ فرهنگی و شناخت و مطالعه تاریخ و فرهنگ ایران و اثراتی که بر ساختار نظام بین اللمل گذاشته اند از اهمیت شایان توجهی برخوردار است، مثل منشور حقوق بین الملل( کوروش ) که از موزه بریتانیا برای نمایش به امانت گرفته شده است.

متین همچنین افزود که این نمایشگاه از اهمیت زیادی برای کسانی که علاقه مند به مطالعه تاریخ و تمدن ایران هستند و نیز برای محققان و دانشجویان حایز اهمیت است و می توانند حضوری از این نمایشگاه بازدید کنند.

وی گفت که این نمایشگاه تا شهریور ماه برقرار است.

کاردار ایران در لندن درباره موانع و مشکلات بر سر برگزاری این نمایشگاه به ویژه تحریم های آمریکا تصریح کرد: برای برگزار این نمایشگاه تلاش کردیم اقلامی را از داخل ایران منتقل کنیم که متاسفانه امکان آن فراهم نشد. دلیل آن هم تحریم‌های آمریکا بود که در مورد بیمه این اشیا و اقلام مشکلاتی را ایجاد می کرد و در نهایت دست اندرکاران موزه ویکتوریا و آلبرت و ما نتوانستم بر این مشکل غلبه کنیم. بخشی از مشکل هم به خاطر شیوع بیماری کرونا بود که باعث شد نقل و انتقال بین ایران و انگلیس دچار مشکل شود و نتوانیم هماهنگی های لازم را به این منظور به عمل آوریم.

متین استقبال از این نمایشگاه در چند روز گذشته را “خوب” توصیف کرد و گفت: حداقل تا دو ماه آینده بلیط بازدید از این نمایشگاه به فروش رفته است؛ یک دلیل آن این است که در یک سال گذشته نمایشگاهی در لندن برگزار نشده و دیگر اینکه این نمایشگاه یکی از منحصر به فردترین نمایشگاه‌هایی است که به تاریخ و تمدن ایران از قدیمی‌ترین تمدن‌های جهان می‌پردازد و از مهم‌ترین بخش‌های نمایشگاهی در نمایشگاه ویکتوریا و آلبرت نیز محسوب می شود. در ۱۰ سال گذشته نمایشگاهی از این دست در انگلیس نداشتیم. آخرین نمایشگاه، نمایشگاه “امپراطوری فراموش شده” در موزه بریتانیا در ۱۳۸۷ (۲۰۰۷) بود. اما نمایشگاه اهمیت زیادی دارد چون برخی آثار برای اولین بار نمایش داده می شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …