دانشجویان در سیستم آموزش مجازی باید به طور مستمر ارزیابی شوند

عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در دوران آموزش مجازی می‌توان با رعایت‌ پروتکل‌ها، دروس آزمایشگاهی را نیز ارائه داد، اظهار کرد: وزارت علوم می‌تواند به دانشگاه‌ها ابلاغ کند اگر دانشجویی در شهری دیگر تحصیل می‌کند، در دانشگاه شهر محل زندگی خود دروس آزمایشگاهی و کارگاهی را بگذارند.

دکتر امین بهزادمهر در گفت‌وگو با ایسنا ضمن بیان این مطلب گفت: با شیوع کرونا همه همت کردند که آموزش مجازی به نحو خوبی برگزار شود و با توجه به تجربه‌ای که دانشگاه‌ها در برگزاری دوره‌های مجازی داشتند، زیرساخت‌های لازم فراهم بود. البته تجربه دانشگاه پیام‌نور هم به این امر کمک کرد.

وی با اشاره به اینکه در ابتدای آموزش مجازی، آمادگی لازم وجود نداشت و اساتید آموزش‌های لازم را ندیده بودند، اظهار کرد:در ابتدای ترم گذشته، خیلی از زیرساخت‌ها برای چنین حجم وسیعی از آموزش آماده نبود، دانشجویان با چنین شرایطی آشنا نبودند و همه اینها دست به دست هم داد تا خروجی، از ایده‌آل مدنظر فاصله بگیرد. ولی واقعیتی که وجود دارد، این است که فضای مجازی عضو جدایی ناپذیر زندگی ما شده و با توجه به آن، لازم بود سیستم‌ها کم‌کم خود را با آموزش مجازی سازگار کنند و این نوع آموزش را به عنوان یک واقعیت بپذیرند.

عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان ادامه داد: در ترم جاری، شرایط بهتر شده و تجربیات ترم قبل به شرایط فعلی کرده و ما توانسته‌ایم در روند آموزش مجازی ، اصلاحیات لازم را اعمال کنیم و  دانشجویان نیز به این یقین و باور رسیده‌اند که آموزش را باید به صورت مجازی دنبال کنند. در ترم جاری، نسبت به ترم قبل تغییرات محسوسی مشاهده می‌شود.

دکتر بهزادمهر با بیان اینکه ما در بحث زیرساخت‌ها، مشکل چندانی نداریم، افزود: نکته‌ای که در این میان وجود دارد، این است که دانشجویان ما باید از این خدمات استفاده کنند، ولی متاسفانه در اغلب موارد مشاهده می‌کنیم که امکان برقراری ارتباط مناسب با دانشجو وجود ندارد. به همین دلیل بسیاری از اساتید ترجیح می‌دهند تدریس را به صورت آفلاین انجام دهند و مشاوره را به صورت آنلاین پیگیری کنند. چراکه بستر برای تمامی دانشجویان  با کیفیت مطلوب فراهم نیست.

وی با بیان اینکه آموزش‌های تجربی نیاز به بازتعریف دارند، گفت: آموزش تجربی باید با نگاه کلان و ملی بازنگری شود و وزارت علوم هم می‌تواند به عنوان نهاد متولی نقش با اهمیتی در این امر داشته باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان اضافه کرد: ما در بحث آموزش دروس کارگاهی و آزمایشگاهی می‌توانیم با رعایت پروتکل‌ها تدریس کنیم ولی مشکل این است که امکان حضور این حجم از دانشجویان در خوابگاه در این شرایط کرونایی وجود ندارد. بنابراین لازم است وزارت علوم به تمام دانشگاه‌ها ابلاغ کند که اگر دانشجویی در شهری دیگر از محل زندگی خود تحصیل می‌کند، این امکان را داشته باشد که در یکی از دانشگاه‌های محل سکونت خود از خدمات کارگاهی و آزمایشگاهی بهره‌مند شود. به این ترتیب و با این کار درس‌های آزمایشگاهی با کیفیت مطلوبی ارائه می‌شود. البته برخی دروس آزمایشگاهی را می‌توان به صورت مجازی ارائه کرد.

دکتر بهزادمهر یادآور شد: اگر سنجش دانشجویان و اساتید با هدف بهبود عملکرد صورت گیرد، کار مناسبی است. سر کلاس نیز باید مشارکت فعال وجود داشته باشد. آموزش نباید به این نحو باشد که دانشجو تنها مطلب را گوش کند و در نهایت برای نمره امتحان دهد. در صورتی که در سیستم‌های آفلاین در مقابل این مزیت که دانشجو می‌تواند چند بار مطلب را گوش کند، این نکته نیز وجود دارد که تبادل نظر و مشارکت فعال دانشجو  وجود ندارد.در سیستم آنلاین هم سرعت اینترنت به نحوی است که بعضا صدا با تاخیر پخش می‌شود و کیفیت لازم را ندارد.

وی در نهایت خاطر نشان کرد: در وضعیت کنونی بهترین روش این است که ارزیابی مستمر صورت گیرد و در شرایط مطلوب، هر هفته از دانشجویان امتحان گرفته شود. این شرایط ناخودآگاه دانشجویان را با فضای آموزشی درگیر می‌کند. حتی این مزیت وجود دارد که در طول ترم با هم همفکری می‌کنند و این امر به آموزش آن‌ها کمک می‌کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …