دانشگاه هایی که حیاط خلوت موسسات شده اند/ ضرورت ساماندهی موسسات آموزش عالی

معاون پژوهشی وزارت علوم با بیان اینکه آماده تشکیل شورای مدیریت استانی دانشگاهها در هر استان هستیم، گفت: بر این اساس در هر استان یک دانشگاه باید بالاترین مرجع هماهنگی سیاست‌ها و برنامه‌های آموزش عالی در سطح استانی باشد.

به گزارش ایسنا، غلامحسین رحیمی در نشست مجازی روسای دانشگاه‌های معین کشور که امروز (دوشنبه، 3 آذر) در وزارت علوم برگزار شد، با اشاره به آیین نامه پیاده سازی آمایش آموزش عالی کشور و مدیریت استانی موسسات آموزش عالی کشور گفت: دانشگاه تهران به عنوان دانشگاه معین استان تهران انتخاب شده است و دانشگاه آزاد و فنی حرفه‌ای دارای مدیریت استانی هستند و سایر دانشگاه‌ها هم باید مدیریت استانی داشته باشند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با بیان اینکه آماده تشکیل شورای مدیریت استانی در هر استان هستیم، تاکید کرد: دانشگاه معین استان یک دبیرخانه امور اجرایی در استان خواهد داشت و ساختار کلان اجرای وظایف در دبیرخانه‌ها به تصویب شورای مرکزی خواهد رسید. مسئول دبیرخانه امور اجرایی دانشگاه معین از میان اعضای هیات علمی با تجربه در امور آموزش عالی و اجرایی انتخاب می‌شود. وظایف دانشگاه معین هم مشخص شده است.

وی افزود: رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور به عنوان مسئول دبیرخانه شورای مرکزی مدیریت استانی آموزش عالی انتخاب شده است. در وزارت علوم تشکیلات جدیدی برای دانشگاه‌های معین ایجاد نشده و لازم است تشکیل دبیرخانه استانی شورای مدیریت آموزش عالی استان و ایجاد هماهنگی میان دبیرخانه شورای مرکزی و شوراهای استانی انجام شود.

 به گفته معاون پژوهشی وزارت علوم؛ ارتباط میان ساماندهی موسسات آموزش عالی و وظایف دانشگاه‌های معین خیلی کم است و طرح ساماندهی موسسات آموزش عالی و تمام آنچه توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شده تا پایان سال ۱۳۹۹ اجرایی می‌شود.

رحیمی گفت: آمایش آموزش عالی در مقیاس استانی است و باید آموزش تحقیقات و فناوری،  نوآوری به صورت جامع در استان‌ها دیده شود. در واقع در آموزش عالی عادت کرده ایم که در تمام سطوح از رشته های دانشگاهی گرفته تا موسسات آموزش عالی، اقدام به توسعه کنیم و این اولین بار است که در قالب طرح ساماندهی از این توسعه با توجه به مصوبه شورای عالی انقلاب  فرهنگی و نظام علمی کشور جلوگیری می شود.

وی با بیان اینکه در برخی از جاها نهاد علمی ما با بافت شهری، فرمانداری، استانداری و … پیوند خورده است که این موضوع غیر علمی است و در برخی از جاها دانشگاه ها به حیاط خلوت آنها تبدیل شده اند، گفت: برخی از موسسات به معنای کلی از حیطه اختیارات وزارت علوم خارج شده اند. برخی از این موسسات از نظر کیفیت پایین هستند که اصلا نباید دانشجویی پذیرش می کردند. به عنوان مثال دانشگاه تفرش ۷۴ عضو هیات علمی دارد که تنها ۹ نفر از آنها در استان ساکن هستند، به این صورت که نمی شود دانشگاه درست کرد.

رحیمی افزود: دانشگاهی با وجود داشتن ۱۲ هیات علمی و هزار دانشجو؛ رشته مهندسی کامپیوتر آن یک استاد ندارد، در خوانسار یک عضو هیات علمی ساکن وجود ندارد، این ها نشان می دهد که نظارت ها ضعیف بوده است و کار مهم این است که شورای مدیریت آموزش عالی استانی برای تضمین کیفیت آموزش عالی در استان بر این موارد نظارت داشته باشد. در واقع  ساماندهی موسسات آموزش عالی لازم، ضروری و حیاتی است. برخی جاها به دور از شان نهاد علمی است که این وضعیت را داشته باشد، ساماندهی در واقع فقط الحاق یا محدود کردن نیست بلکه به خیلی از موارد توجه می کند.

معاون پژوهشی وزارت علوم با بیان اینکه کیفیت و سلامت دو مولفه‌ای است که در آموزش عالی باید به آن‌ها توجه شود، آمایش و ماموریت گرایی، تضمین کیفیت و استقرار سلامت را سه ماموریت اساسی دانشگاه‌ها دانست که باید به آن‌ها توجه شود.

رحیمی در پایان اظهار کرد: آیین نامه پیاده سازی آمایش آموزش عالی کشور و مدیریت استانی موسسات آموزش عالی کشور اواخر ماه گذشته توسط وزیر علوم به دانشگاه ها ابلاغ شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …