درخواست عراق از کردستان برای کاهش تولید نفت

دولت فدرال عراق در چارچوب عمل به تعهداتش تحت توافق کاهش تولید اوپک پلاس، از دولت منطقه ای کردستان درخواست کرد تولید نفت خود را به میزان ۱۲۰ هزار بشکه در روز کاهش دهد.

به گزارش ایسنا، دولت فدرال سرگرم مذاکره سناریوهای متعدد برای کاهش تولید نفت با دولت منطقه ای کردستان است زیرا این منطقه نیمه خودمختار سهم قابل توجهی در مجموع تولید نفت عراق دارد  و باید در کاهش تولید جبرانی این کشور برای جبران مازاد سهمیه تولیدی که تحت توافق کاهش تولید اوپک پلاس داشته است، مشارکت کند.

عراق دومین تولیدکننده بزرگ عضو اوپک است و بر همین اساس، یکی از بزرگترین سهمها را در کاهش تولید گروه اوپک پلاس تحت توافق تصویب شده در آوریل داشته است. با این همه این کشور همان طور که انتظار می رفت، نتوانست به سهمیه کاهش تولید خود به طور کامل عمل کند و باعث شد عربستان سعودی بغداد را تهدید کند در صورت ادامه مازاد تولید با اقدام تنبیهی مواجه خواهد شد.

در نتیجه فشارهای ریاض، عراق و سایر اعضایی که عملکرد ضعیفی داشتند شامل نیجریه موافقت کردند مازاد تولیدی که در ماههای مه و ژوئن داشتند را در ماههای بعد جبران کنند.

گروه اوپک پلاس از اول ماه مه کاهش تولید به میزان ۹.۷ میلیون بشکه در روز را به اجرا گذاشت و از اوت محدودیت عرضه خود را کمتر کرده و به ۷.۷ میلیون بشکه در روز رساند و تا پایان امسال به این روند ادامه می دهد. طبق محاسبات پلاتس، نرخ پایبندی اوپک پلاس به کاهش تولید در اوت ۹۷ درصد بود.

بر اساس گزارش اویل پرایس، جدیدترین آمار ماهانه نشان داده که اوپک در اوت ۲۴.۲۷ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده است که ۹۵۰ هزار بشکه در روز بالاتر از تولید ژوییه بود. عراق که همواره بالاتر از سهمیه خود نفت تولید کرده است، در اوت ۳.۷۵ میلیون بشکه در روز تولید داشت که پایینتر از سهمیه تولید ۳.۸۰ میلیون بشکه در روز این کشور بود اما با در نظر گرفتن کاهش تولید جبرانی همچنان بالا بود. این کشور اعلام کرده بود در اوت ۴۰۰ هزار بشکه در روز علاوه بر سهمیه تعیین شده، تولیدش را کاهش خواهد داد. قرار بود بخشی از این کاهش تولید توسط منطقه کردستان انجام گیرد.

طبق گزارش پلاتس، خالد شوانی، وزیر کشور دولت منطقه ای کردستان به تلویزیون دولتی عراق گفت: این منطقه به دلیل نیازهای مالی نمی تواند به درخواست بغداد برای کاهش تولید ۱۲۰ هزار بشکه در روز نفت عمل کند اما کاهش تولید کمتری به میزان ۵۰ هزار بشکه در روز انجام داده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …