درگذشت هفدهمین رییس موزه ملی ایران در سکوت

احمد تهرانی ‌مقدم، هفدهمین رییس موزه ملی ایران، در سن ۶۹ سالگی و در سکوت خبری درگذشت.

به گزارش ایسنا، احمد تهرانی مقدم – برادر شهید حسن طهرانی مقدم – ، هفته‌ی گذشته و بر اثر عمل جراحی قلب باز در بیمارستان شریعتی تهران درگذشت، پیکر وی جمعه –  ۱۲ اردیبهشت – در کنار پیکر برادرش در بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد.

تهرانی مقدم، متولد ۱۳۳۰ و دانش‌آموخته رشته باستان‌شناسی از دانشگاه تهران  بود که بعد از کاوش در محوطه عصر آهن پیشوای ورامین به عنوان سرپرست کاوش، مدیر موزه ملی ایران شد.

وی در فاصله سال‌های ۱۳۶۶ تا ۱۳۷۵ به عنوان هفدهمین رییس موزه ملی ایران، موزه دوران اسلامی را افتتاح و جشن پنجاه سالگی موزه ایران باستان را برگزار کرد.

احمد تهرانی مقدم در کنار آیت‌الله خامنه‌ای (رییس جمهور وقت)، مصطفی میرسلیم و مهدی حجت

سید احمد محیط طباطبایی – رییس ایکوم ایران – درباره‌ی تهرانی مقدم می‌گوید: «در سال ۱۳۶۴ و زمانی که دانشجوی رشته باستان‌شناسی بودم، درخواستِ حضور در یک تیم کاوش برای انجام کار عملی دادم، آن زمان مدیر وقت مرکز باستان‌شناسی توافق کرد که به عنوان کارگر به هیات آقای تهرانی مقدم در امامزاده جعفر پیشوای ورامین بروم. او با سعه‌ی صدر و اخلاق خوب من را پذیرا شد.

بعد از پایان آن کاوش شنیدم که قرار بود وی در تپه‌ی دیگری کاوش کند، اما چون به جای آقای گلشن، به عنوان مدیر موزه ملی ایران انتخاب شد، دیگر کار کاوش انجام نداد.»

او آخرین کارِ مرحوم تهرانی مقدم را افتتاح موزه دوران اسلامی می‌داند و می‌گوید:‌ «بعد از پایان کارِ تهرانی مقدم در موزه ملی ایران و زمانی که سید محمد بهشتی به عنوان رییس سازمان میراث فرهنگی انتخاب شد، احمد تهرانی‌مقدم از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۸به عنوان مدیر دو مجموعه فرهنگی سعدآباد و نیاوران انتخاب شد.

 احمد تهرانی مقدم در کنار آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

جلیل گلشن – پیشکسوت میراث فرهنگی و یکی از همکاران همدوره با احمد تهرانی‌مقدم –، نیز به ایسنا می‌گوید: تهرانی مقدم ورودی سال ۱۳۴۹ رشته باستان‌شناسی در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران بود که سال ۱۳۵۳ فارغ‌التحصیل شد و بعد از کاوش در یک سایت باستانی، به عنوان رییس چند موزه فعالیت داشت.

در  خبر درگذشت در سایت‌های خبری که خبر درگذشت احمد تهرانی مقدم را منتشر کرده‌اند، فقط به پیشینه‌ی خانوادگی وی توجه شده است، اما به تلاش‌های وی در حوزه فرهنگ و هنر کشور هیچ اشاره‌ای نشده است.

مهدی حجت، احمد تهرانی مقدم و هاشمی رفسنجانی

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …