دومین اثر از لیست ۱۰ تایی «عابدزاده» ملی شد

رئیس هیات مدیره انجمن توسعه گردشگری چهارباغ خراسان خبر داد: دو اثر تاریخی از پرونده‌ی تاریخی فرهنگی مرحوم عابدزاده با ۱۰ اثر تاریخی باقی مانده که سال ۹۸ تکمیل و برای ثبت در فهرست آثار ملی به وزارتخانه میراث فرهنگی ارسال شده بود، در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیدند.

رضا سلیمان‌نوری با بیان این‌که  دوشنبه هشتم اردیبهشت علی اصغر مونسان – وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی – در نامه‌ای به علیرضا رزم‌حسینی – استاندار خراسان‌رضوی – از ثبت «حسنیه عابدزاده» در فهرست آثار ملی و به شماره ۳۲۷۶۱ خبر داده بود، به ایسنا گفت:«مدرسه حسنیه عابدزاده» که در کوچه امین دفتر خیابان شهید اندرزگو، (خسروی نو) مشهد قرار دارد، ظواهر دینی و مذهبی آن مشهود است به گونه‌ای که آیات، احادیث و روایات و نقاشی مشاهد ائمه (ع) بر در و دیوار آن دیده می‌شود.

او انحنای دیوارهای شمالی و فضاهای درون ان‌ها را از نکاتی می‌داند که در زمان ورود به محوطه اصلی و حیاط بنا بیش از هر چیز دیگری جلب توجه می‌کند و ادامه داد: مشابه این انحنا در دیوارها را می‌توان در تصاویر دیوارهای داخل رو به حیاط مرکزی «مهدیه عابدزاده» قبل از تخریب، مشاهده کرد.

وی اضافه کرد: سبک معماری حیاط دار، تعلق داشتن به مرحوم عابدزاده به عنوان شخصیت مهم و برجسته نزد مردم، بستر شکل دهی به اعتقادات مذهبی و سیاسی، عناصر معماری از جمله ایوان ستون‌دار رو به حیاط، توالی قاب‌های قوس شکل با تناسبات «پنج او هفت» دور تا دور تراس‌ها از جمله ویژگی‌های خاص این بنا است.

او با اشاره به این‌که پیش از ثبت حسنیه عابدزاده، بنای «عسگریه» از این مجموعه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده بود، افزود: مجموعه بناهای ده گانه باقی مانده از مرحوم عابدزاده بخشی از هویت فرهنگی و  دینی  مشهد معاصر تلقی می‌شوند که ثبت ملی و حفظ آنها  خواسته طیف وسیعی از فعالان فرهنگی  و مذهبی مشهد است.

سلیمان‌نوری تاکید کرد: مهدیه مرحوم عابدزاده نخستین بنا از مجموعه آثار مرحوم عابدزاده بود که در فهرست آثار ملی به ثبت ملی رسیده بود، اما براثر برخی ناملایمات تخریب شد و در هماهنگی انجام شده بین مسئولان میراث و مجموعه متولی این بنا قرار بر بازسازی عین به عین آن است.

او با بیان این‌که پرونده‌ی مجموعه‌ی تاریخی عابدزاده شامل حسنیه، حسینیه، سجادیه، علویه، کاظمیه، باقریه، جوادیه، جعفریه و عسگریه است، توضیح داد: مرحوم عابدزاده ۱۲ بنای تاریخی در مشهد داشت که دو بنای فاطمیه و نقویه در سال‌های مختلف تخریب شده بود.

حسنیه عابدزاده با ۱۲۶۰ متر مربع مساحت و و تقریبا ۷۸۰ متر مربع زیر بنا در دو طبقه ساخته شده است، کلاس‌های مدرسه مشرف بر تالار و ۱۲ کلاس دارد و صحن حیاط ۶۷۰ متر مربع است و تالار آن ۳۵۰ متر مربع وسعت دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …