«روان‌بخشی روستاها» با طرح هادی

ایسنا/بوشهر بوشهر دیاری است خفته بر کرانه خلیج فارس. سرزمین موج‌های خروشان و نخل‌های سر بر آسمان. آب و خاک این دیار سرشار از نعمت‌های خدادی است از مخازن عظیم گاز و نفت تا آبزیانی که در آب های نیلگون خلیج فارس زیست می‌کنند و زمین‌های حاصل‌خیزی که محصولاتشان بازارهای داخلی و خارجی را رنگین می‌سازد.

استان بوشهر با بیش از ۲۳ هزار کیلومتر مربع مساحت ۱.۴ درصد از وسعت کشور را به خود اختصاص داده است و در این گستره ۴۰ شهر و ۷۰۰ روستا و آبادی با بیش از یک میلیون و ۱۷۷ هزار نفر جمعیت وجود دارد.

بر اساس آخرین آمارها ۷۱.۵ درصد جمعیت این استان در شهرها و ۲۸.۵ درصد در روستاها زندگی ‌می‌کنند.

اگر چه جمعیت روستاهای استان بوشهر در سال‌های اخیر کاهش یافته اما نقش آن‌ها در عرصه‌های مختلف از جمله تولید محصولات کشاورزی و دامی، نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش هم یافته است.

همین امر باعث شده که عمران روستاها با هدف افزایش عملکرد کار روستاییان، بهبود معیشت و رفاه زندگی در روستاها، جلب سرمایه گذاری در روستاها، تکمیل و اصلاح چرخه تولید و مصرف روستایی، و پیشگیری از مهاجرت بی رویه روستاییان به شهرها، در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

یکی از طرح‌های مهم در حوزه عمران روستایی، طرح هادی است که از سال‌های گذشته به منظور فراهم سازی زمینه توسعه و عمران نقاط روستایی تهیه و اجرا شده است.

پایه چنین طرحی در کشور ما از سال ۱۳۶۲ و با عنوان «روان بخشی روستاها» به اجرا درآمد و در سال‌های بعد به خصوص از سال ۱۳۶۶ به همت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با جدیت تمام پیگیری شد. 

طرح هادی روستایی طرحی است که ضمن ساماندهی و اصلاح بافت موجود، میزان و مکان گسترش آتی و نحوه استفاده از زمین برای عملکردهای مختلف از قبیل مسکونی، تولیدی، تجاری و کشاورزی، و تأسیسات و تجهیزات و نیازمندی‌های عمومی روستایی را بر حسب مورد در قالب مصوبات طرح‌های ساماندهی فضا و سکونتگاه‌های روستایی یا طرح‌های جامع ناحیه‌ای تعیین می‌کند.

مهم‌ترین اهداف اجرای طرح هادی روستایی عبارتند از: 
*ایجاد زمینه توسعه و عمران روستاها با توجه به شرایط فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی
*تأمین عادلانه امکانات از طریق ایجاد تسهیلات اجتماعی ، تولیدی و رفاهی
*ایجاد تسهیلات لازم به منظور بهبود مسکن روستائیان و خدمات بهزیستی و عمومی
*ایجاد شبکه ارتباطی منظم، و ساماندهی منطقی نظام توزیع خدمات در روستاها
*ایجاد زمینه بهبود وضعیت اقتصادی روستاها از طریق تسهیلات تولیدی، اشتغال، و ارتقاء درآمد روستاییان

از میان ۷۰۰ روستا و آبادی در استان بوشهر، ۴۰۶ روستای بالای ۲۰ خانوار وجود دارد که مشمول اجرای طرح‌ هادی هستند. بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان بوشهر به عنوان متولی توسعه روستاهای این استان، از سالیان گذشته اجرای طرح هادی را در این روستاها آغاز کرده و تا کنون ۹۵ درصد از آن‌ها صاحب طرح هادی شده‌اند.

بر این اساس، از ابتدای اجرای طرح هادی تا کنون هزار و ۷۹۲ طرح در استان بوشهر به اجرا درآمده است.

ساخت ۲۶۵ بوستان به وسعت ۵۷۰ هزار مترمربع، ۱۵۰ زمین چمن مصنوعی به مساحت ۱۹۹ هزار و ۲۰۰ مترمربع، بهسازی معابر به طول ۵۶۱ کیلومتر و پیاده روسازی به مساحت یک میلیون و ۵۹ هزار مترمربع از دیگر طرح‌هایی به شمار می‌رود که به منظور عمران روستاهای استان اجرا شده است.

طرح هادی چشم انداز ۱۰ ساله توسعه روستا را مشخص می‌کند و هدف آن تنها عمران یا رشد زیر ساخت‌های فیزیکی و کالبدی روستا نیست، بلکه توسعه روستا به عنوان فرایندی جامع و چند بعدی از اساسی ترین اهداف مورد نظر این طرح به شمار می‌رود.

*حمید حیدری بریدی
مدیرکل بنیاد مسکن استان بوشهر

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …