رونمایی از فاز دوم سامانه نسل چهارم پیش بینی و هشدار سیل

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو وزارت راه و شهرسازی از رونمایی و بهره برداری از فاز دوم سامانه پیش بینی و هشدار سیل، برف و یخبندان در شهر تهران خبر داد.

به گزارش ایسنا از روابط عمومی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو، مهدی رهنما گفت: سامانه‌ نرم افزاری پیش بینی و هشدار سیل از نوع سامانه‌های هشدار سیل نسل چهارم است که با توجه به ماهیت آن قادر است حداقل سه تا چهار روز قبل از زمان رخداد سیل، امکان وقوع و مشخصه‌های سیل آتی را که شامل تمامی مشخصه‌های مورد نیاز مدیریت و هشدار سیل می‌باشد، پیش‌بینی، به‌روز رسانی و تدقیق نماید.

وی مهمترین مشخصات خروجی این سامانه که توسط پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو طراحی و تولید شده است را پیش‌بینی هیدروگراف سیل برای نقاط کنترل مشخصی از حوضه که بر اساس آن مکان و زمان وقوع سیل، دبی حداکثر سیل، حجم سیلاب 5 و 10 روزه در حوضه را در اختیار قرار می‌دهد، عنوان کرد.

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو افزود: سامانه پیش‌بینی و هشدار سیل حوضه‌های آبریز شمال تهران با همکاری، حمایت و پشتیبانی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و سازمان هواشناسی کشور و بر اساس اجرای روش‌های همادی (احتمالی) و شبیه سازی هیدرولوژیکی طراحی و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

رهنما اضافه کرد: امکان پیش‌بینی برف و یخبندان نیز از دیگر قابلیت‌های این سامانه است، به‌نحوی که پیش‌بینی‌های این بخش از سامانه با هدف برنامه‌ریزی به منظور به‌کارگیری تجهیزات و آمادگی برای مقابله با برف و یخبندان در سطح بزرگراه‌ها، جاده‌ها و معابر مناطق شمالی تهران از اهمیت به‌سزایی برخوردار است.

وی ادامه داد: با بهره‌برداری از سامانه‌های پیش‌بینی و هشدار سیل، برف و یخبندان می‌توان با برنامه‌ریزی مناسب در بخش پیشگیری و مقابله، از بروز خسارت‌های اقتصادی و اجتماعی در شرایط بحران‌های ناشی از حوادث طبیعی تا حد زیادی جلوگیری کرد و میزان تاب‌ آوری در برابر مخاطرات جوی را در سطح شهر تهران افزایش داد.

سامانه هشدار سریع زلزله، فاز دوم سامانه پیش بینی و هشدار سیل و سامانه پیش بینی برف و یخبندان در شهر تهران هفته گذشته در مراسمی با حضور رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو وزارت راه و شهرسازی، رئیس شورای اسلامی شهر، شهردار و جمعی از مدیران ارشد شهری و خدمات اضطراری در محل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران رونمایی و بهره برداری شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …