ریزجلبک‌ها، روش کاربردی و طبیعی برای حذف CO2

مدیر گروه پژوهشی بیوتکنولوژی میکروارگانیسم‌های صنعتی پژوهشکده بیوتکنولوژی صنعتی جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: ریزجلبک‌ها یک روش کاربردی و طبیعی برای حذف CO۲ و دیگر آلاینده‌های هوا بوده و در عین حال، از ظرفیت بسیار بالایی برای حذف فسفات و دیگر فلزات سنگین از پساب‌ها برخوردار هستند.

به گزارش ایسنا، دکتر مریم عامری تأکید کرد: ریزجلبک‌ها می‌توانند برای تولید محصولات مفیدی از جمله داروها، لوازم آرایشی-بهداشتی، سوخت زیستی مورد استفاده قرار گیرند؛ همچنین می‌توان از آنها به عنوان مواد مغذی و پروتئین با محتویات بالا برای تغذیه آبزیان و دام و حتی انسان استفاده کرد.

وی بیان کرد: سیستم‌های مورد استفاده با ریزجلبک‌ها می‌تواند هوای داخلی و شهری را تمیز و اکسیژن مورد نیاز را تولید کند. ریزجلبک‌ها همچنین در تصفیه پساب‌های صنعتی کاربرد دارند. ریزجلبک‌ها دارای ظرفیت‌های بسیار بالایی برای حذف فسفات و دیگر فلزات سنگین از پساب‌ها هستند.

دکتر عامری با تاکید بر این که رشد و پرورش ریزجلبک‌ها عملکرد قابل توجهی در برخورد با انتشار گاز CO2 در مقایسه با درختان دارد، گفت: ریزجلبک‌ها 10 تا 100 برابر موثر و کاربردی‌تر هستند و نیاز به فضای وسیعی برای پرورش آنان نیست.

مدیر گروه پژوهشی بیوتکنولوژی میکرو ارگانیسم‌های صنعتی پژوهشکده بیوتکنولوژی صنعتی جهاددانشگاهی خراسان رضوی تصریح کرد: گزارش‌ها نشان می‌دهند که میزان اکسیژنی که ریزجلبک‌ها برای زمین مهیا می‌کنند، بیش از نیمی از اکسیژن تشکیل‌دهنده هوا است و بقیه اکسیژن هوا توسط گیاهان سبز و درشت جلبک‌های دریایی تولید می‌شود. جلبک‌ها قادرند تا آلاینده‌های مختلف از جمله فلزات سنگین را در ساختاهاری سلولیِ خود کلات کرده و سبب پالایش آب، خاک و هوا شوند.

براساس اعلام روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، دکتر عامری تأکید کرد، آب، محیطی است که بیشترین جلبک‌ها را در خود جای داده است. در سطح خاک‌های مرطوب نیز تعداد بسیار زیادی جلبک یافت می‌شود. بعضی از جلبک‌ها می‌توانند در محیط‌های غیرمعمولی مانند دریاچه‌های نمک، چشمه‌های آب گرم و یخچال‌های طبیعی و … زیست کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …