سالنامه مهاجرتی ایران منتشر شد

نخستین سالنامه مهاجرتی ایران از سوی توسط پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف منتشر شد. 

به گزارش ایسنا، از سوی رصدخانه مهاجرت ایران(پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف) و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همکاری مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری با همکاری گروه کثیری از محققان، دست اندرکاران و فعالان حوزه مهاجرت‌های بین‌المللی در کشور سالنامه مهاجرتی ایران تهیه شده است و با این اقدام گامی برای قرار گرفتن ایران میان کشورهایی که به شکل نظام‌مند به تدوین و انتشار داده‌های مربوط به مهاجرت اقدام کرده‌اند، برداشته شد.

در این سالنامه آخرین آمار و اطلاعات موجود در حوزه‌های مهاجرتی درج شده است و این آمارها در حوزه‌های گوناگون مهاجرتی چون “جمعیت ایرانیان خارج از کشور”، “جابه‌جایی‌های دانشجویی و مهاجرت‌های کاری”، “اطلاعات مهاجرت‌های اجباری- پناه‌جویی مبتنی بر منابع داخلی و خارجی” را شامل می‌شود. “وضعیت فراز و فرود رتبه دانشجوفرستی ایران در جهان”، “جمعیت دانشجویان بین‌المللی مشغول به تحصیل در ایران”، “نرخ بازگشت متخصصان و فارغ التحصیلان ایرانی به داخل کشور” و “شاخص خالص چرخش نخبگان ایرانی” از دیگر سرفصل‌های این سالنامه است.

برداشتن این گام، جایگاه کشور ایران در میان کشورهای در حال توسعه که برای سیاستگذاری و مدیریت هدفمند مهاجرت‌های بین‌المللی در تلاش هستند را برجسته‌تر می‌کند. همچنین چنین اقداماتی می‌تواند در راستای میثاق‌نامه جهانی مهاجرت‌های امن و نظام‌مند زمینه توجه جدی‌تر سازمان‌ها و نهادهای بین المللی، از جمله سازمان بین‌المللی مهاجرت را به منظور ارائه حمایت‌های مالی و معنوی بیشتر به ایران فراهم کند.

قرار است این سالنامه به صورت منظم و سالیانه به روز رسانی شود و از این منظر به عنوان مرجع علمی معتبر برای تحلیل و سیاست‌گذاری در حوزه مهاجرت خواهد بود. این سالنامه با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری رونمایی می‌شود. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …