سلام به شهید کربلا در مقبره شمس سبزواری

یک عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری می‌گوید: روی یکی از سازه‌های مقبره «شمس سبزواری» در پاکستان که با کاشی‌های فیرزوه‌ای تزیین شده، به امام حسین (ع) سلام می‌فرستد.

به گزارش ایسنا، مرتضی رضوانفر در پژوهشِ میدانی روی بناهای تاریخی پاکستان به بنای مقبره‌ی «شمس سبزواری» عارف ایرانی برخورد که کتیبه فارسی روی آن در سلام به امام حسین (ع) است.

او با بیان این‌که بنای مقبره‌ی شمس سبزواری (عارف ایرانی، ۵۶۰ق سبزوار/ ۶۷۵ق مولتان) به پیروی از معماری ایرانی، یک سازه‌ی مربع شکل اطراف مزار است، ادامه می‌دهد: یک سازه‌ی هشت ضلعی روی آن و گنبدی نسبتا بزرگ با چندین گلدسته مقبره را احاطه کرده است که در استفاده از کتیبه‌ها و کاشی‌ها از رنگ فیروزه‌ای استفاده شده است.

وی با تاکید بر این‌که در سنت معمول برای ساخت مقابر در شبه قاره، درب ورودی در شرق بنا ساخته می‌شود تا زوار هنگام ورود، رویشان به مکه باشد و هنگام خروج نیز به همان صورت خارج شوند تا پشت‌شان به مکه و سنگ مزار نباشد،بیان می‌کند:اما با توجه به روش تبلیغ شمس سبزواری مبنی بر تساهل و تعامل با دیگر ادیان، در طراحی مقبره نیز از چندین ورودی در جهات مختلف استفاده شده است که اکنون نیز شاهد هستیم که افراد زیادی از ادیانِ مختلف به زیارت وی می‌آیند.

به گفته‌ی رضوانفر،این بنا دارای چندین کتیبه‌ی فارسی است، کتیبه‌ای که در بالاترین قسمت بنا نصب شده،این مضمون را دارد:«ای شه کربلا سلام علیک/همگی در عزا سلام علیک // دیده جان انس و جان همه را / خاک تو توتیا سلام علیک»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …