سهم تولید برق هسته‌ای در کشور چقدر است؟

وزیر نیرو درخصوص میزان سهم تولید برق هسته ای در کشور گفت: نیروگاه اتمی بوشهر در زمانی که کاملا آماده است توانی که وارد شبکه می کند ۱۰۰۰ مگاوات بوده، و باید گفت که در حال حاضر سهم تولید برق هسته ای در کشور کمتر از دو درصد است.

به گزارش ایسنا، رضا اردکانیان در گفت و گویی رادیویی با بیان اینکه مجموع ظرفیت منصوبه نیروگاهی در کشور ۸۳ هزار مگاوات است و به زبان ساده تر هم اکنون ایران ۸۳ هزار مگاوات ظرفیت تولید برق منصوبه دارد، اظهار کرد: دو نیروگاه اتمی دیگر یعنی واحد دو و سه نیروگاه اتمی بوشهر را در برنامه داریم که سازمان انرژی اتمی ایران فعالانه موضوع را در دست پیگیری و اجرا دارد.

وی با بیان اینکه اخلاق حسنه درست مصرف کردن آب و انرژی باید در جامعه نهادینه شود، اظهار کرد: آب و برق دو منبع زیست محیطی بسیار ارزشمندی هستند که هرچه صحیح تر مصرف شوند پایدار تر خواهند بود.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه علی رغم تمامی دستاوردهای خوبی که تاکنون داشته ایم هنوز راه طی نشده فراوانی در عرصه مصرف صحیح منابع زیست محیطی در کشور داریم، گفت: ضرورت ایجاب می کند با کمک رسانه ها شیوه ناصحیح مصرف در جامعه را به سمت خوش‌مصرفی پیش ببریم که این امر حرکت بزرگی در تاب آوری جامعه خواهد داشت.

وی در ادامه وزارت نیرو را به عنوان یکی از مهمترین نهادهای کشور به لحاظ ارتباط با مردم نام برد و افزود: این وزارتخانه به عنوان دستگاهی که بیشترین ارتباط و گستره خدمات را با مردم دارد از طریق دو کالای مهم آب و برق دائم با تک‌تک شهروندان در ارتباط بوده و می‌تواند نقش موثری در اصلاح بسیاری از عادت‌ ها و روش ‌ها ایفا کند.

اردکانیان ادامه داد: هرچه در مدیریت مصرف ایمن‌تر عمل شود تحریم‌ ها کمتر کارساز خواهد بود. با توجه به نقش زیربنایی و زیرساختی دوصنعت آب و برق در فعالیت های عمرانی، تولیدی و توسعه ای کشور و با تلاش و فعالیت شبانه روزی دست ‌اندرکاران این صنعت پویش الف – ب- ایران از نیمه دوم سال گذشته با اعلام ریاست جمهوری در هیئت وزیران فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.

وزیر نیرو اظهار کرد: خدمت رئیس جمهور و هیئت وزیران وعده دادیم ۲۲۷ پروژه بزرگ آب، برق و فاضلاب را با سرمایه گذاری ۳۳ هزار میلیارد تومان از بودجه عمومی، منابع داخلی وزارتخانه و همینطور سرمایه گذاری های بخش خصوصی تاپایان سال ۹۸ تکمیل و مورد بهره برداری قرار دهیم که خوشبختانه این وعده در ۲۰ اسفندماه سال گذشته با افتتاح آخرین پروژه از مجموع ۲۲۷ پروژه محقق شد.

اردکانیان هدف از اجرای پویش هرهفته الف_ ب_ ایران را افزایش سطح امیدواری مردم و اعتمادسازی بین مردم و وزارت نیرو عنوان کرد و گفت: بهره برداری ۲۲۷ پروژه بزرگ آب، برق و فاضلاب در کمتر از شش ماه هر روز در استان ‌های مختلف کشور به همه بدخواهان و دشمنان نشان داد ایرانیان امیدوار و سختکوش در هر شرایطی در سخت‌ترین روزهای تحریم و مخاصمه‌های خارجی به سازندگی و آبادانی کشور ادامه می‌دهند.

وی با بیان اینکه وفای به عهده در اجرای این طرح‌ها مایه امیدواری شد و اعتماد به نفس ویژه‌ای در خانواده برق و آب ایجاد کرد و تلاش شد در سال جهش تولید نیز اقدامات گسترده‌تری در این راستا صورت گیرد، گفت: امسال ۲۵۰ طرح در پویش الف – ب – ایران وزارت نیرو به ارزش ۵۰ هزار میلیارد تومان هدف گذاری شده است.

وزیر نیرو ادامه داد: این پروژه ها شامل سدهای مخزنی بزرگ، شبکه های آبیاری و زهکشی، تصفیه خانه های آب و فضلاب، آبرسانی به روستاها، احداث نیروگاه های حرارتی و تجدیدپذیر خورشیدی و بادی و بسیاری موارد دیگر است.

اردکانیان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۵۸ پروژه از ۲۵۰ پروژه پویش الف- ب – ایران افتتاح شده، امسال فعالیت ها در برنامه پویش الف_ ب_ ایران به دو قسمت «ساخت و سازی» و «سازو کاری» تقسیم شده، بخش ساخت و سازی ۲۰۰ پروژه و بخش ساز و کاری ۵۰ پروژه را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: تلاش خواهیم کرد تا پایان سال هر ۵۰ پروژه ساز و کاری و هر ۲۰۰ پروژه ساخت و سازی را در استان های مختلف به نتیجه برسانیم.

اردکانیان در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع آب اشاره کرد و گفت: برنامه ریزی برای مصرف صحیح آب در جامعه بسیار ضرورت دارد. نباید همه مسئله را متوجه کمبود آب دانست مصرف صحیح به عنوان شکر نعمت آب زمینه پایداری این نعمت را فراهم می‌کند.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه ایران از جمله کشورهایی است که در تمامی مرزهای خشکی با همه کشورهای همسایه رودخانه مرزی دارد، گفت: ۴۷ رودخانه مرزی در کشور وجود دارد که فعالیت های بسیار خوبی به برکت انقلاب اسلامی در این عرصه صورت گرفته است.

اردکانیان افزود: در سال های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی فقط یک سد مرزی در کشور آنهم سد ارس روی رودخانه ارس با قدرت تنظیم ۶۵۰ میلیون متر مکعب در سال احداث شده بود.

وی اظهار کرد: در دوران نظام جمهوری اسلامی از زمانی که بالاخره توانستیم شروع کنیم به اجرای طرح های عمرانی تا ابتدای دولت یازدهم ۲۸ سد مرزی در کشور با قدرت تنظیم ۳,۲ میلیارد متر مکعب در سال ساخته شد.

وزیر نیرو گفت: از ابتدای دولت یازدهم تا به اکنون به تنهایی ۲۴ سد مخزنی دیگر در مناطق مرزی کشور با قدرت تنظیم ۲,۵ میلیارد متر مکعب در سال ساخته شده است.

وی افزود: از سال ۱۳۹۳ با اجازاتی که مقام معظم رهبری دادند برای استفاده از منابع صندوق توسعه ملی هزاران میلیارد تومان در توسعه منابع آب و خاک مرزی کشور سرمایه گذاری شده است.

اردکانیان یادآورشد: خوشبختانه در اثر این سرمایه گذارای ها ده ها هزار هکتار اراضی دیم در مناطق مرزی کشور به آبی تبدیل شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …