ضرورت نهادینه شدن مسئولیت های اجتماعی در صنعت جدید گردشگری

ایسنا/یزد عضو هیات علمی دانشکده مدیریت گردشگری دانشگاه علامه طباطبایی تهران به ضرورت ارتقای مسئولیت‌های اجتماعی در صنعت جدید گردشگری تاکید کرد و آموزش زبان مادری هر قوم را بنیادی ترین و اساسی ترین آموزه ذی نفعان و مدیران گردشگری برای آموختن فرهنگ های هر قوم و ملیتی دانست.

«حمید ضرغام بروجنی» در نشست تخصصی گردشگری که با حضور ذی‌نفعان و اساتید دانشگاهی روز چهارشنبه در دانشگاه یزد برگزار شد، طی سخنانی با بیان این که نباید اقدامات انجام شده در حوزه گردشگری به اصالت و تفکر یزدی‌ها لطمه بزند، اظهار کرد: یزد به جز زیبایی‌های معماری، از زیبایی‌های رفتاری و انسانی ارزشمندی برخوردار است که به تمدن ویژه‌ای در یزد تبدیل شده است.

وی با بیان این که گردشگری از گذشته تاکنون دچار تحولاتی در نحوه ارائه‌ شده است، گفت: تغییرات گردشگری ناشی از تغییرات ذی‌نفعان این صنعت است لذا ابهامات این حوزه باید بررسی شود.

ضرغام بروجنی با تاکید بر این که اگر نیازهای آموزشی حتی در عالی‌ترین نوع برنامه‌ها بدون پرورش نیروی انسانی آگاه و کارآمد رفع نشود، موفق نخواهیم بود، گفت: پرورش نیروی انسانی اندیشمند نیاز به آموزش هدفمند دارد.

وی با اشاره به این که تفکر اولیه گردشگری با عنوان گردشگری انبوه مباحثی مانند مسائل زیست محیطی را در نظر نداشته است، گفت: این نوع تفکر که در واقع درآمد ناشی از خدمات در طول زمان است، صرفاً به رضایت گردشگر منتج می‌شد اما با توسعه دستاوردهای گردشگری نوع دیگر گردشگری در دوران کنونی ایجاد شد که علاوه بر رضایت گردشگر، مردم و جوامع محلی، مسائل زیست محیطی و پس از آن رضایت گردشگر را مطرح کرده که از طریق ان می توان توسعه همه جانبه گردشگری را شاهد باشیم.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به تفکر شغل‌آور و تغییردهنده اقتصاد صاحبان و تصمیم‌گیران سیاست‌های کلی گردشگری، اظهار کرد: ثابت شده است که این نگاه صحیح نیست چرا که اساس گردشگری بر فرهنگ استوار است و به گونه‌ای فعالیت فرهنگی به شمار می‌رود و در ازای خدمات ارائه شده درآمدی نیز کسب می‌شود.

وی افزود: چنین نگاهی با وجود تصمیم گیری‌ها موفقیت آمیز نخواهد بود چرا که امروزه تنوع گردشگری و ادغام آن با ورزش و مسائل زیست محیطی مانند گردشگری دوچرخه، گردشگری کوه و کویر و تغییرات آن همسو با تنوع سریع تکنولوژی، تغییرات برنامه‌های آموزشی را می‌طلبد.

ضرغام بروجنی با تاکید بر این که برنامه‌های گردشگری منطبق بر جریانات امروزه جامعه نیست، گفت: گردشگری در حال حاضر نیازمند بروز شدن به ویژه در مهارت‌های لازم برای ارتقای نیروی انسانی در بازار کار کنونی است.

وی گردشگری در جامعه امروز را صنعتی نهادینه برای مردم خواند و گفت: این صنعت در حال رشد و پویا باید کشف و به اجرا گذاشته شده و زوایای مختلف آن دیده شود اما در تمام این موارد، توسعه گردشگری بدون حمایت ذی نفعان ممکن نیست لذا باید منافع آنها در این صنعت ارزیابی شود.

وی با اشاره به موارد نظریه‌ای مربوط به ذی نفعان، به نظریه مبتنی بر مسیولیت های اجتماعی به عنوان راهکاری از سوی حقوق بشر به منظور پاسخگویی به نیازهای ذی‌نفعان در صنعت گردشگری اشاره و تصریح کرد: در ادبیات مدیریت گردشگری، پایین‌ترین پایه مربوط به مسئولیت‌های اقتصادی است هرچند که امروز برای ما به عمده‌ترین مسئولیت تبدیل شده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه افزود: در عین حال که سودآوری و اقتصادی بودن گردشگری اهمیت دارد اما مسئولیتهای ارتقا یافته‌تری در این صنعت وجود دارد که شامل مسئولیت قانونی، مسئولیت اخلاقی و مسئولیت مصلحتی است که هدف ایجاد آنها ارتقای جوامع و شرکت‌ها و جامعه‌ساز بودن گردشگری است.

وی در ادامه به ضرورت شناسایی ذی نفعان در صنعت گردشگری اشاره کرد و افزود: ذی‌نفعان شامل  سهام داران، مشتریان، کار کنان، تامین کنندگان و جامعه محلی است که البته سازمان جهانی جهانگردی با نگاهی گسترده‌تر رقبا و رسانه‌ها را نیز به عنوان ذی نفعان در نظر گرفته است.

وی با بیان اهمیت تئوری ذی‌نفعان، گفت: توجه به این مسئله، به کسب و تولید ارزش ذی نفعان و افزایش ثروت اجتماعی مرتبط است به طوری که حتی سود سرمایه‌گذار نیز پایدار و در کوتاه مدت ضریب بازگشت آن افزایش یافته و کیفیت فعالیت‌ها را ارتقا می‌دهد و این مسئله به حفظ عناصر مختلف در کنار هم منتج می‌شود.

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی با تقسیم بندی‌های مختلف ذی نفعان به میزان تفاوت درگیری و میزان دخالت و قدرت آن‌ها، تصریح کرد: میزان اثرگذاری و درگیری هر ذی‌نفع متفاوت است اما در این میان گروهی که تاثیر زیاد و درگیری کمی دارند، گروه خطرناکی به شمار می روند اما گروه‌های مختلف دیگر نیز با آموزش قابل مدیریت و کنترل هستند.

وی با اشاره به ارزشمندی نیروی انسانی در سیستم گردشگری، گفت: برنامه‌هایی که اکنون باید به نیروی انسانی گردشگری ارایه شود باید دارای مهارت نو و بروز و متکی به علم روز و روش های روز دنیا باشد و متناسب با دستاوردهای انسانی زیرساخت های مورد نیاز شامل ابزارهای ارتباطی، شبکه و تخصص‌های مورد نیاز نیز ایجاد شوند.

وی با تاکید بر این که تمام نیروهای انسانی در سیستم گردشگری شامل کارکنان و انواع مدیران نیازمند آموزش تئوری و عملی هستند، گفت: باید هر قشر محدوده وظایف خود را بشناسد و با آموزش مناسب خود، گردشگری را ارتقا دهد اما به هر حال هر فرد در بخش گردشگری با برخورداری از آموزش‌ها و توانمندی‌ها برای اموختن و یادگرفتن فرهنگ‌های مختلف در صنعت گردشگری به آموزش زبان مادری ان فرهنگ نیاز دارد.

ضرغام بروجنی در پایان تصریح کرد: بنیان ارتباط هر فرد با فرهنگ دیگر با آموزش زبان آن قوم یا کشور شکل می‌گیرد چرا که بدون زبان نمی‌توان فرهنگ حاکم بر آن قوم را یاد گرفت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …