طرح جایگزینی پنجره‌های دوجداره در شورای اقتصاد بررسی می‎شود

مدیر بهینه‌سازی انرژی در بخش ساختمان شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با اشاره به اوج‌گیری مصرف گاز در ماه‌های سرد سال، اظهار امیدواری کرد طرح جایگزینی پنجره‌های دوجداره به تصویب شورای اقتصاد برسد تا با اجرای آن، گامی در راستای کاهش مصرف گاز کشور و تأمین امنیت عرضه گاز طبیعی برداشته شود.

به گزارش ایسنا، کوروش هاشمی گفت: براساس آمار شرکت ملی گاز ایران، در سال ۱۳۹۷ مصرف گاز کل کشور ۱۹۸ میلیارد مترمکعب اعلام شده که بیش از ۵۸ میلیارد مترمکعب آن در بخش خانگی و تجاری مصرف شده است؛ مصرف گاز خانگی و تجاری در زمستان این سال به ۶۰۰ میلیون مترمکعب در روز رسید که این رقم رکورد بی‌سابقه‌ای را در مصرف گاز کشور ثبت کرد.

وی با بیان اینکه مصرف بسیار بالای گاز در ماه‌های سرد سال سبب کاهش عرضه گاز به بخش‌های نیروگاهی و صنایع عمده می‌شود، اظهار کرد: با ادامه روند کنونی مصرف گاز به‌ویژه در ماه‌های سرد سال بی‌شک در سال‌های آینده کشور برای تأمین نیازهای داخلی با مشکل روبه‌رو خواهد شد، از این رو تمرکز بر اجرای طرح‌های بهینه‌سازی و صرفه‌جویی در مصرف گاز یکی از اصلی‌ترین مأموریت‌های شرکت بهینه‌سازی است که در چارچوب ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر انجام می‌شود. براساس این قانون، با سرمایه‌گذاری عامل صرفه‌جویی، طرح‌های کاهش مصرف انرژی اجرایی و پس از تحقق صرفه‌جویی، بازپرداخت صرفه‌جویی، به سرمایه‌گذار طرح پرداخت می‌شود.

مدیر بهینه‌سازی انرژی در بخش ساختمان شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، اتلاف حرارتی ساختمان‌ها به‌دلیل رعایت نکردن مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان و استفاده از تجهیزات گرمایشی بازدهی پایین را از دلایل عمده مصرف بالای گاز در بخش خانگی برشمرد و به میزان بالای هدررفت انرژی در ساختمان‌ها از طریق پنجره‌های فلزی تک‌جداره اشاره کرد و گفت: پنجره‌های فلزی تک‌جداره در فصل‌های گرم و سرد سال به ترتیب سبب خروج هوای خنک و گرم داخل ساختمان به محیط خارج شده که این عوامل سبب هدررفت برق و گاز ساختمان می‌شود، به همین دلیل طرح جایگزینی پنجره‌های دوجداره نوین در ساختمان‌های موجود در کشور، ازسوی شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت تهیه و پس از تأییدیه وزیر نفت برای دریافت مصوبه شورای اقتصاد به سازمان برنامه ارسال شده است.

بنا بر اعلام وزارت نفت، هاشمی افزود: هدف از اجرای طرح جایگزینی پنجره‌های دوجداره، جایگزینی ۱۳۰ میلیون مترمربع پنجره معمولی با پنجره‌های دوجداره نوین است که در ساختمان‌های مسکونی و تجاری، بیمارستان‌ها، خوابگاه‌های دانشجویی با عمر کمتر از ۳۰ سال قابل اجرا خواهد بود. طبق بررسی‌های انجام‌شده دراقلیم‌های معتدل مانند شهر تهران به ازای جایگزینی هر مترمربع پنجره دوجداره نوین بیش از ۴۳ متر مکعب گاز طبیعی در سال صرفه‌جویی می‌شود. این مقدار در اقلیم‌های سردسیر مانند شهر اردبیل افزون بر ۷۶ مترمکعب گاز طبیعی در سال است.

وی در ادامه به طرح‌های کاهش مصرف گاز خانگی که از سوی شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت تدوین شده است، اشاره و عنوان کرد: طرح جایگزینی یک میلیون آبگرمکن فرسوده با آبگرمکن فوری گازسوز دارای حدقل رده برچسب انرژی C، طرح هوشمندسازی تأسیسات گرمایش مرکزی ساختمان‌ها با استفاده از سیستم کنترل هوشمند موتورخانه‌ها، طرح جایگزینی/ نصب بویلرهای چگالشی با بویلرهای فرسوده و بازدهی پایین در ۵ هزار موتورخانه ساختمان‌های موجود و در حال ساخت نیز از سوی شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت تهیه و به معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت ارسال شده و برخی هم در حال ارسال است که پس از بررسی اقدام‌های لازم انجام خواهد شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …