طرح نیروگاه ترکیبی دودکش خورشیدی با گاز فلر

نیروگاه ترکیبی دودکش خورشیدی با گاز فلر توسط محققان دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه سمنان و با همکاری پارک علم و فناوری این دانشگاه ثبت اختراع شد.

به گزارش ایسنا، داود معروفی، مسئول مرکز مالکیت فکری پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان با اعلام این خبر گفت: این اختراع توسط دکتر محمدصادق ولی پور، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک و مهندس محمدمهدی اسماعیلی دانش آموخته کارشناسی ارشد این دانشکده در اداره کل ثبت اختراعات کشور به شماره ۱۰۰۸۰۵ به ثبت رسید.

دکتر ولی پور در توضیح این اختراع گفت: نیروگاه دودکش خورشیدی، فناوری نوینی از نسل نیروگاه‌های حرارتی خورشیدی است که علاوه بر تولید معمول برق و استخراج برق از انرژی ذخیره شده، در تولید آب شیرین، تولید محصولات کشاورزی، تصفیه هوا و شکست وارونگی دما نیز کاربرد دارد.

وی افزود: تاکنون نمونه تجاری از این نیروگاه برای تولید برق ساخته نشده است، اما محققان در سراسر جهان در حال انجام تحقیقات مبنایی، کاربردی و تجربی و انتشار مقالات و ثبت اختراع‌هایی در این زمینه هستند.

بر اساس اعلام وزارت علوم، وی در ادامه گفت: این اختراع برای نخستین بار امکان استفاده از محصولات احتراق گاز فلر در یک نیروگاه خورشیدی را مطرح کرده و منجر به خلق نیروگاهی ترکیبی از انرژی فسیلی و انرژی تجدیدپذیر شده است؛ به شکلی که نقاط ضعف هر کدام به وسیله نقاط قوت دیگری پوشش داده شده و حاصل این کار نیروگاهی خورشیدی با توان خروجی بالا و قابلیت تولید توان در شب است که از به هدر رفتن حجم عظیمی از اتلاف انرژی بر اثر سوزاندن گاز فلر جلوگیری می‌کند و باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و گازهای آلاینده خواهد شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …