فاصله میان پژوهشگران و سیاست‌گذاران، چالش پیش روی پژوهش در کشور

ایسنا/اصفهان معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه فاصله میان پژوهشگران و سیاست گذاران، چالش پیش روی پژوهش کشور است، گفت: می توان پاندمی کووید را به مثابه دریچه های فرصت جدید برشمرد.

دکتر شقایق حق‌جو جوانمرد در گفت وگو با ایسنا، مهمترین چالش پیش روی پژوهش در کشور را وجود فاصله میان پژوهشگران و سیاست گذاران و نبود سیاست گذاری مبتنی بر شواهد علمی دانست و اظهار کرد: این موضوع از سویی منجر به تصمیمات بدون پشتوانه علمی شده و از سوی دیگر پژوهشگران انگیزه فعالیت در این زمینه را از دست می دهند.

وی افزود: توجه به شواهد تولید شده در سیاست گذاری و تصمیم گیری ها که به خصوص در پاندمی کووید مشخص تر شد، می تواند منجر به ارتقاء کیفیت پژوهش ها مبتنی بر نتایج کاربردی آنها شود.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه پاندمی کرونا جزء مواردی است که همه کشورها و افراد را درگیر کرده است، تصریح کرد: کشوری نیست که از این بیماری در امان مانده باشد و از سوی دیگر فردی نیست که به نوعی تحت تاثیر این بیماری و مشکلات مرتبط با آن قرار نگرفته باشد. نگاه کردن به این شرایط به چشم شرایطی که شاید هر فردی در طول عمرش یک بار با آن درگیر باشد می تواند دریچه فرصت های جدید را باز کند.

به گفته حق جو جوانمرد، فرصت از نو اندیشیدن یکی از این فرصت هاست که البته سرعت بالای زندگی امروز فرصت از نو اندیشیدن را به راحتی به انسان نمی دهد و خواه ناخواه انسان درگیر زندگی ماشینی و حرکت های سریع می شود.

وی افزود: با این وجود، شاید پاندمی کرونا این فرصت را ایجاد کرده باشد که کمی صبر کنیم و نفس عمیق بکشیم و به آرزوهای خود فکر کنیم و مسیری که طی کرده ایم را دوباره مرور و برای مسیر پیش رو مجدد برنامه ریزی کنیم.

تصویب ۲۱۰ پروپوزال پژوهشی مرتبط با کووید ۱۹ در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص ارائه گزارشی از دانشگاه علوم پزشکی در زمینه فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی بیماری کووید ۱۹، گفت: با اعلام اولین موارد کووید ۱۹ در ایران، معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در راستای سیاست های خود مبنی بر عملکرد مبتنی بر شواهد، اقدام به تشکیل کمیته ای تحت عنوان کمیته مطالعات کرونا (کمک) کرد.

حق‌جو جوانمرد، هدف اصلی از تشکیل این کمیته را تسهیل و تسریع در فرایندهای پژوهشی مرتبط با کووید۱۹ به منظور تولید شواهد علمی برای کمک به سیاست گذاران سلامت اعلام کرد و ادامه داد: در همین راستا نقشه پژوهشی اولیه با بهره گیری از نسخه اولیه نقشه پژوهشی سارمان جهانی بهداشت و بررسی چالش های موجود در طغیان های قبلی طراحی و منتشر شد. قدم بعدی اعلام فراخوان برای پاسخ به سوالات پژوهشی و تسریع در روند بررسی و تصویب پروپوزال های دریافتی بود. در مجموع بیش از ۳۰۰ پروپوزال طی این مدت بررسی شد که دویست و ده مورد آن تصویب شد.

به گفته وی، از جمله دیگر اقدامات کمیته مطالعات کرونا تشکیل تیم مطالعاتی همکار وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بود که این تیم مسئولیت مرور سریع شواهد موجود و تهیه «پالیسی بریف» براساس سوالات مطرح شده سیاست گذار را بر عهده داشتند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …