قطعه‌سازان سهم خود را ایفا کردند؛ دولت و خودروسازان کمک نکنند؛ تولید کاهشی می شود

دبیر انجمن سازندگان قطعه و مجموعه‌های خودرو ضمن تاکید براینکه قطعه‌سازان کشور سهم خود را حتی بیش از توانشان علیرغم همه مشکلات، انجام دادند؛ معتقد است که چنانچه خودروسازان و نهادهای تصمیم‌گیر همچون بانک مرکزی فکری برای تامین منابع مالی برای افزایش تولید نکرده و سهم خود را ایفا نکنند، وعده افزایش تولید محقق نشده و تولید کاهشی خواهد شد.

مازیار بیگلو در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه برخی می‌گویند، قطعه‌سازان علیرغم اینکه همیشه اعلام توقف تولید می‌کنند اما توانسته‌اند تولید را در یکی از خودروسازان اصلی تا بیش از ۲۰۰۰ دستگاه هم  افزایش داده‌اند؛ تصریح کرد: در وهله اول عامل این قضیه، در حقیقت جو مثبتی بود که در سطح قطعه‌سازی به دلیل اصلاح قیمت‌ها ایجاد شد. اصلاح قیمت‌ها که در سه ماهه اول و سه ماهه دوم صورت گرفت، شرایط مثبت روحی در قطعه‌سازان حادث شد، گردش حساب‌ها برای برخی از آن‌ها اصلاح شد، برخی توانستند تسهیلات بانکی دریافت کنند و کارهای خود رونق دهند.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو تصریح کرد: اما در جلساتی که با مدیران عامل خودروسازان داشتیم، اعلام کردیم که تاکنون همه‌ی صحبت‌ها در حد وعده و وعید مانده و تامین مالی برای ما اتفاق نیفتاده است. قرار بود با این افزایش تیراژ که نقدینگی را درگیر می‌کند، متعاقبا تامین مالی هم انجام شود؛ اما متاسفانه این اتفاق هنوز نیفتاده است.

وی تاکید کرد: قطعه‌سازان نیز تا حدی می‌توانند از جیب خود یا محل اعتبارات بانکی، تامین مالی داشته باشند؛ چنانچه تا نیمه ابتدایی دی ماه، این تامین مالی برای قطعه‌سازان صورت نگیرد، به هر دو خودروسازان اعلام کردیم که ناخواسته به دلیل عدم تامین مالی، تولید کاهشی خواهد شد؛ لذا از همین حالا هر دو خودروساز و همچنین نهادهای تصمیم‌گیر و نهادهای حکومتی همچون وزارت صمت و بانک مرکزی بایستی به فکر تامین منابع مالی مورد نیاز برای تحقق افزایش تولید باشند.

بیگلو در رابطه با نظر خود خودروسازان در این رابطه، گفت: اولین صحبت خودروسازان این است که به دلیل زیان‌دهی، نمی‌توانیم نقدینگی خود را تامین کنیم؛ لذا قطعه‌سازان باید در  سال جهش تولید با ما همکاری کنند. اما دیگر مشخص است که قطعه‌سازان در افزایش ۶۰ الی ۷۰ درصدی افزایش تولید، برادری خود را ثابت کرده‌اند؛ چراکه این افزایش از محل افزایش تیراژ قطعه‌سازی انجام شده است.

این مقام صنعتی افزود: اما بهرحال هر قطعه‌سازی یک توانی دارد و اینکه تنها از قطعه‌ساز توقع داشته باشیم برای جهش تولید بجنگد، خارج از توان اوست و این حجم از افزایش تولید در قطعه‌سازی که نقدینگی را درگیر کرده است، بایستی توسط خودروساز به ما پرداخت شود. اما در حال حاضر خودروسازان به بهانه زیان انباشته و زیانی که در سال جاری متحمل شده است و همچنین طرح تحول که هنوز تصویب نشده است، فعلا توان مالی برای پرداخت و تامین مالی مورد نیاز قطعه‌سازان ندارد.  

دبیر انجمن سازندگلن قطعات تاکید کرد: حال که حاکمیت و نظام تصمیم گرفته است که تیراژ تولید خودرو را افزایش دهد، خودش هم باید تا زمانی که طرح تحول تصویب و اجرا شود و خودروسازان از زیان‌دهی خارج شوند، تامین مالی آن (تامین مالی برای افزایش تولید) را انجام دهد. پس از آن ما نیز توان بازپرداخت تسهیلات را خواهیم داشت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …