قول‌هایی درباره خانه نیما و خط قرمزش

خانه‌ نیما مانند سرنوشتِ مالکِ شاعرش روایتی خواندنی و گاهی هیجانی پیدا کرده، چه سال‌هایی که نیما و عالیه خانم در همین خانه میزبان همسایگان‌شان سیمین و جلال می‌شدند و چه سال‌ها بعد که دیوان عدالت اداری حکم خروج از ثبت خانه را از فهرست آثار ملی داد و رسید به احتمالاتِ زیادی که برای کاربری‌های مختلفِ این بنا مطرح شد تا همین کمتر از دو سال قبل که یک نهاد شهری خانه را برای حفاظت خرید.

به گزارش ایسنا، حالا حدود ۲۲ ماه از خرید خانه نیما یوشیج، پدر شعر نو فارسی، توسط سازمان زیباسازی و قول و قرارهایی که برای مرمت، ساماندهی و حفاظت از این بنای تاریخی توسط مالکانِ جدیدش داده‌ شد، می‌گذرد.

بعد از این مدت، نه این‌که هنوز همه‌ دل‌نگرانی‌های سال‌های گذشته برای چگونگی حفاظت از خانه نیما باقی مانده باشد، اما هستند همسایگانی که هر چند دل‌شان از وجودِ مالکی قرص است که قول داده برای حفاظت و مرمت و کاربری متناسب در این بنا، ولی چشم‌شان به در خانه مانده تا مرمتش تمام شود و هرچند دیگر صاحبان اولیه‌اش را ندارد، اما باز هم درختانِ خانه زندگی ببخشد به محله‌ دزاشیب تهران. چون برای‌شان خانه‌ نیما هنوز همان خانه است، فقط قدری پیرتر شده از بیش از ۵۰ سال قبل که نیما روی پله‌های ورودی‌اش نشسته و با فرزند کوچکش غرق در خواندن مطلبی است، خانه‌ای که نیما روی ایوانش دست عالیه خانم را گرفته و هر دو لبخند رضایت بر لب دارند.

برزین ضرغامی – مدیر عامل زیباسازی شهر تهران – بعد از انتشار یادداشتی از یک نیماپژوه و نماینده‌ انجمن‌های دوستداران میراث فرهنگی مازندران که نسبت به سرنوشت خانه دل‌نگران بود، در گفت‌وگو با ایسنا درباره‌ روند مرمت خانه‌ نیما توضیح می‌دهد.

او می‌گوید: فرایند حفاظت و استفاده‌ مجدد تطبیقی خانه‌ نیما یوشیج به صورت علمی و دقیق در حال انجام است که با توجه به حساسیت ویژه‌ این میراث معاصر واجد ارزش به واسطه‌ ارتباط قوی با خصیصه‌های ناملموس مرتبط با زندگی نیما برای عموم مردم، سازمان زیباسازی شهر تهران نخست مطابق همه‌ فرایندهای حفاظت بحث طراحی حفاظت و استفاده‌ مجدد تطبیقی خانه‌ نیما را در دستور کار خود قرار داد.

او با بیان این که بعد از انجام این کار به سرعت مشاور دارای صلاحیت، کار خود را مطابق شرح خدمات مفصلی که تنظیم شده بود آغاز کرد و اکنون نیز  این فرایند در مراحل پایانی قرار دارد، ادامه می‌دهد: در طی انجام فرایندِ طراحی با هم‌فکری با مشاور تصمیم بر آن شد که با توجه به وضعیت بحرانی بخش‌هایی از ساختار (شناسایی‌شده در زمانِ مطالعات آسیب‌شناسی) هر چه سریع‌تر نخستین مرحله‌ از فرایند اجرایی مرمت با عنوان مرمت اضطراری و استحفاظی انجام‌ شود.

او توضیح می‌دهد: استحکام‌بخشیِ رواق، نعل‌درگاه‌ها، کلاف‌کشی، خرپای چوبی و شیروانی بنا مطابق طراحی ارائه‌شده توسط مشاور در حال انجام است و همچنین در همه‌ فرایند طراحی و اجرا، متخصصانِ مرمت سازمان زیباسازی شهر تهران با هم‌فکری با مشاور رعایت اصول و اخلاقیات مرمت و حفاظت را مطابق مبانی نظری مرمت در اولویت اصلی قرار داده‌اند.

به گفته‌ رییس سازمان زیباسازی، مرحله‌ بعدی عملیات اجرایی مرمت این خانه نیز در حال برنامه‌ریزی است و پس از تکمیل مطالعات بلافاصله اجرا می‌شود.

او همچنین درباره‌ کاربری خانه‌ نیما می‌گوید: خصیصه‌های میراث ناملموس مرتبط با شخصیت نیما و ارزش‌هایی که حمل می‌کند، خط قرمز ما در استفاده‌ مجدد بنا است.

ضرغامی با تاکید بر این‌که در پروژه‌های مرمتِ دارای حساسیت ویژه‌ مشابه این پروژه، به هیچ عنوان نباید دقت فدای سرعت شود، بیان می‌کند: تا جایی که این مسئله مدیریت شود و از دقت کار کاسته نشود سرعت کار نیز پی‌گیری می‌شود تا هرچه سریع‌تر مردم بتوانند از خانه‌ این شاعر بزرگ و هنرمند دیدن کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

Check Also

چه چیزی باعث خاص بودن برند آندر آرمور میشود؟

برند آندر آرمور (Under Armour) با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و کیفیت بالای محصولات …